Jag syftar på tävlingen som sådan, inte på deltagarna. Tävlingen är en del av NCS utbud för medlemmar och som vi alla vet så är NCS en akvarieförening...redan där säger det mig att detta inte är en professionell tävling för fotografer utan för hobbyakvarister med ett intresse för att fotografera sina akvarier och dess invånare. Om det sedan finns personer som tävlar och är professionella fotografer med ett intresse för akvariefiskar..så är det väl roligt...men tävlingen är, såvitt jag förstått, inriktad mot den första kategorin fotografer..dvs glada amatörer.
De röstande är i mycket hög andel de som själva fotograferar och/eller är med i tävlingen. Kanske har det breddats nu en aning...
Jag menar inte att alla är amatörer...hitta inte på sådant som inte finns i det jag skriver Kjell...:D
Visst kan man få bakgrunden att se svart ut direkt ur kameran, det krävs dock en del snits innan man får till inställningarna på kameran och ljusvinklar osv. Men det går.
Helsvart på varenda mikromillimeter av bakgrunden? Det skulle jag vilja veta hur man gör...med kameran.