Luttkan det inte vara så att papegojfisken är en extremt inavlad variant istället för en korsning. för jag menar den ser ju så krokig ut
Jag tror inte det är en fråga om inavel. Linjeavel har säkert spelat roll, men krokigheten kommer troligen av att det är just en hybrid. Alla känner ju till den (felaktiga) gamla slagdängan att arter inte kan para sig och få livsduglig avkomma? Nå, det verkar som om vissa korsningar av mellanamerikanska arter inte är livsdugliga i naturen för att de blir papegojor. Om det stämmer skulle papegojornas utseende vara ett resultat av UTavelsdepression, inte INavelsdepression.
En annan möjlighet, som stöds av att det finns andra fiskar med samma utseende (ballongmolly!) är att det rör sig om en specifik genetisk defekt, kanske en variant av den bland fisk ganska vanliga missbildning som kallas 'mopsskalle'.
Eller möjligen är det alltihop på en gång. Tror inte nån vet säkert.
Att det rör sig om en hybrid mellan olika mellanamerikanska ciklider får nog däremot anses säkert.
Min personliga åsikt är att jag anser folk väl får hålla dem så mycket de vill, det gör knappast nån skada annat än möjligen etiskt, fast själv tycker jag både flowerhorn, papegojor, fancy goldfish, och ballongmolly är bland de fulaste och "tackiest" djur som alls existerar, och skulle inte under några omständigheter hålla några i mina akvarier. Jag ser dem som akvaristikens motsvarighet till skära trädgårds-plast-flamingos.