GabbiProblemet som jag har sett det med MAC-certifiering är att det är svårt att hålla kedjan obruten. För att en fisk ska vara MAC-certifierad när kunden får den i handen måste alla fångare, karantänhållare, mellanhänder, exportörer och butiker den vandrat mellan vara MAC-certifierade. Bryts kedjan blir inte fisken MAC-certifierad igen även om den tas om hand aldrig så bra.
Nej, men det blir ju fler och fler företag som blir MAC-certifierade och det finns redan en hel del fångststationer och exportörer som är det och tar man från dom (vilket man kan göra) så är det ju bara en själv som bryter kedjan i så fall.
Ett stort steg på vägen vore dock om man bara köpte VF från MAC-certifierade företag och sedean kompletterade detta med odlat - bara detta vore ju något att använda i sinv marknadsföring även om det bästa självklart vore om man själv också blev MAC-certifierad.
GabbiUtöver detta kostar det såklart pengar, pengar som jag inte tror att alla kunder förstår nyttan av, även om jag märker att det finns en hel del som gör det.
Nej tyvärr är det ju som så att väldigt många är miljömedvetna i ord men inte när det handlar om den egna plånboken. En MAC-certifiering kostar en hel del och om man då inte kan kompensera detta i antingen ökad försäljning eller genom högre priser så är det ju inte så kul.