LN
Eurydike - nu är jag ingen fena på sajica, men prova att möblera om lite runt hannens revir så kanske det löser sig. En del ciklidhanar får man helt enkelt byta ut om hackandet går för långt.
Eurydike
Bara för att jag skrev och frågade här så verkar det gå bättre idag. Kortare stunder så simmar de sida vid sida igen nu idag. Men bara korta stunder sen är det som att han kommer på att han ju inte gillar henne och motar bort henne igen.
Men ett steg i rätt riktning verkar det ju som. Ev flyttar jag henne ett tag i alla fall. Kanske inte skadar att han får vara utan hona lite, till han vet hur han vill ha det. Ja se karlar! ;)
LN
Lita aldrig på dom
LN
Mina sajica visar lekbeteende. Jag tror att dom är lite för små men man vet aldrig.
Honan står och knycker hanen svarar. Han har grävt ur en av mina lergrottor som ja placerade i karet för ancistruslek. Han spänner sig rejält och är småförbannad på alla andra fiskar. Akvariet är bara på 130 liter så jag hoppas att reviret runt boet inte blir för stort.
Hur kul som helst att följa. Ska föröka plåta lite utan att störa leken för mycket.
Lutt
När jag kom hem från semestern hade mina sajica fått yngel:)
här är min hane i lekdräkt
LN
Finfin.
Hur stor är han där på bilden?
Lutt
Hmm...ja det är svårt att uppskatta men 6,5-7cm
Lutt
Min hona med några yngel på stenen...och ja kvalitén är inte bra
Jorsa
nice, nu kommer dom yngla i tid och otid...! ;-)
LN
Japp då har man frisimmande yngel av sajica i karet.
Ihop med ett hundratal ancistrus yngel som hannen släppte från sin grotta igår.
Så för tillfället går det 100 ancistrus, 20 cardinalteror, 30-40 sajica, 10 bolivianska fjärillsciklider i samma 130 litare.
Suck o yngelkaret är redan fullt av bolivianyngel och ancistrusar.
Antingen blir invånarna väldigt feta av yngelkost eller måste ett ytterligare yngelkar igång.
Bifogar en lite suddig bild karet, med en yngelkasse full av anc. Vill inte förstöra sajica`s första yngelvårds försök genom att slanga ur ynglen. Men lite kluven är man eftersom inte ett yngel kommer att överleva i karet på egen hand.
anna-karin
LNJapp då har man frisimmande yngel av sajica i karet.
Ihop med ett hundratal ancistrus yngel som hannen släppte från sin grotta igår.
Så för tillfället går det 100 ancistrus, 20 cardinalteror, 30-40 sajica, 10 bolivianska fjärillsciklider i samma 130 litare.
Suck o yngelkaret är redan fullt av bolivianyngel och ancistrusar.
Antingen blir invånarna väldigt feta av yngelkost eller måste ett ytterligare yngelkar igång.
Bifogar en lite suddig bild karet, med en yngelkasse full av anc. Vill inte förstöra sajica`s första yngelvårds försök genom att slanga ur ynglen. Men lite kluven är man eftersom inte ett yngel kommer att överleva i karet på egen hand.
Hej, sajica kompis !!
Jag behöver nog inte nämna mitt intresse längre...;)
Gillar ditt kar, nåt åt det hållet kommer mitt nya stora att se ut som... På onsdag smäller det !! Längtar och tänker inte på annat... Må väl, vänliga hälsningar Anna-Karin....
LN
Tack anna-karin. Var noga med att köra med ett "gammalt" filter när du startar ditt nya kar, så minskar du risken för ev. förgiftningar avsevärt.
anna-karin
LNTack anna-karin. Var noga med att köra med ett "gammalt" filter när du startar ditt nya kar, så minskar du risken för ev. förgiftningar avsevärt.
Hej!!
Jag har köpt ett sprilijuttans fluval 4, som ligger o glänser i sin kartong...Bakteriekultur gör susen!!
LN
I med den nya pumpen i ditt gamla kar på stubertern. Stryp ner den så mycket det går.
Egentligen borde den gå där ett par veckor för att samla på sig nyttobakterier.
Bakterierkultur på flaska är inge vidare om man jämför med ett ingånget filter.
anna-karin
LNI med den nya pumpen i ditt gamla kar på stubertern. Stryp ner den så mycket det går.
Egentligen borde den gå där ett par veckor för att samla på sig nyttobakterier.
Bakterierkultur på flaska är inge vidare om man jämför med ett ingånget filter.
Oki doki, då gör jag d nu !!
LN
Sajica-honan är fantastisk på att vakta sina yngel.
Hon har lyckats att få upp ett tiotal yngel i det smockfulla karet.
Det värsta är att nu börjar hanen o honan en ny lekritual.
Trotts att jag flyttat deras tidigare lekplats så letar dom genast upp en ny.
Hur får man dom att lugna ner sig???
Jorsa
LNSajica-honan är fantastisk på att vakta sina yngel.
Känner igen det där, dom slutar aldrig!! Jag möblerade om i karet totalt flera ggr, det spelade ingen roll, dom bara fortsatte...
JockeB
LNSajica-honan är fantastisk på att vakta sina yngel.
Tror detta generelt gäller hela Cryptoheros släktet, små ciklider omgivna av stora fiskar/ciklider leker så ofta som möjligt för att bli så många som möjligt då det blir lättare att terrorisera dom stora och sno åt sig mat och deras yngel. Har sett det i ett av mina akvarium, någon större art får då inte en chans att klara sina kullar + att dom gör attacker mot dom större arternas munnar vid matdags tills dom släpper lite av maten. Detta gäller då dom har blivit 10 st eller flera..
LN
Sajica är en mycket trevlig bekanskap. Kul beteende, lättskött inte för aggresiv men ändå tålig och otrolig förälder.
Finns det fler cryptoheros som är lika kul??????
Jorsa
Cryptoheros nigrofasciatus är mycket lik Sajican, den största skillnaden, vad jag har lärt, är att den gräver mer, men det kan ju vara en tillfällighet.
Annars en mycket trevlig fisk det också.
Dom övriga i familjen Cryptoheros har jag ingen erfarenhet av, och har aldrig sett i butikerna heller.