deelay
Chassifläktar eller processor fläkt? Förutsatt att du köpt rätt fläktar så skruvar du fast dom i chassit, brukar vara en framtill och 1 eller 2 baktill och ibland en i taket beroende på chassi. Det finns utag föär strömen på moderkortet, små kontakter, det enklaste är om du har kvar papprena som följde med när du köpte kortet eller så kan du kolla upp på nätet på tillverkarens hemsida vart kontakterna sitter på moderkortet, jag gissar att det är små svarta, är dom stora och vita så tar du ström från nån ledig kabel som lär hänga o dingla i burken, så samma typ av kontakt som det är till hd och cd kan det vara på vissa fläktar ibland.
StefanL
Tack Deelay, men jag har redan fixat fläktarna. Hittade små kontakter på moderkortet där det stod "fan" m m...kopplade in dom där och fäste fläktarna med dubbelhäftande tejp. Kyler som tusan och ganska tysta...iallafall tystare än datorns ordinarie kylfläkt!
Nu har jag tre fläktar och det känns bra....enligt ett program som jag har sänktes medeltempen med mer än 10 grader. Låg på 56 grader och är nu nere på 42-43 grader. Får se vad som händer när man kör spel och testar datorn lite...då hoppas jag på en rejäl medelsänkning.
Men men...problem kvarstår dock med datorn. Jag gjorde en "ghost" igår kväll...och idag så bytte jag in den nya hårddisken och tänkte "boota" från den andra hårddisken som fungerar och som jag hade kopierat över hela C: på...men men...det gick givetvis inte. Datorn startade upp och började komma igång...den fastnade på sidan innan den kommer in i windows (desktop) och ville inte gå vidare. Jag fick återinsätta den gamla hårddisken och boota som vanligt från den så nu undrar jag vad jag gjorde för fel?
Vilka alternativ ska man kryssa för när man kopierar en disk till en annan? Det måste antingen ha blivit en felkopiering eller så valde jag fel vid alternativen. Hårddiskarna stod rätt när det gäller "Master och Slave"...samt att den bootade från rätt hårddisk.
Grafikkortet fungerar inte alls med nya färska drivrutiner...medans den fungerar tillfredställande med Gainwards medskickade drivrutiner samt deras kopia av Direct X 9.0c...(ifall den har någon effekt). Men f*n den som ger sig...imorgon är det jobb igen efter 4 veckor semester...så när jag kommer hem så ska jag fixa den här skiten en gång för alla (funderar på att låna slägga från jobbet *asg*).