PatrikMalmodefdac,
har lurat på bilderna från just den sista "poolen" eller vad man ska kalla det. Jag har ingen aning, men vattendraget känns faktiskt "stylat"
Ser rätt normalt ut för ett snabbrinnande vattendrag, typ bäck/älv i fjällen. Vattenrörelsen snurrar runt stenarna varje gång det är högvatten, det är därför de inte har nån algpäls, och det är "lä" bakom större stenar så där får man finare sediment än ute i själva strömfåran (fast även det finare sedimentet rör sig hela tiden).
Sen har han ju "öga", och komponerar bilden för att det skall bli snyggt. Jag är en usel amatör, men har själv fått höra att fisk och miljöer på mina bilder ser bättre ut än verkligheten, just för att jag försöker få bra ljus och balans i bilderna.
Att vattnet är så klart reagerade dock jag också på. De flesta vattendrag är förstås inte så klara, utan det är främst vatten som antingen är mycket kalla eller med hyfsat högt pH _och_ låga näringshalter som blir så klara. Fjällsjöar och gamla kalkbrott är typer av miljöer som ofta har extremt klart vatten.
Fast han har säkert valt extra klara vatten just för att få bra foton.