ozricPerikles; hur snabbt har det gått från att inget syns alls tills de blir som på bilderna?
Ca 3 veckor, sen är fisken utan huvud. Jag brukar isolera den drabbade fisken och prova olika sätt att lösa detta. Jag har t.ex sänkt ph och kh, saltat som tusan, använt Aquamor, protozin, flagyl (?) och senast Costapur. Ska prova något mot svamp oxå. Jag har sett bilder på Columnaris och det påminner lite om den sjukdomen, men att salta och sänka ph:et hjälpte inte, det är annars ett sätt att kurera Columnaris (tack Mike, för din hjälp). Det kanske är en ettrigare form av Columnaris? Det är främst 2 akvarium som blivit drabbade. Båda innehåller yngel av troffar. Körsbär, moliro och murago i olika storlekar. I det ena akvariet har jag installerat ett Eheimfilter som jag kör aktivt kol i. Det har varit fritt från sjukdom ett tag, i det andra har jag ett fluval 4 med en strumpa kol + filtermaterial, där fick jag 2 nya fall igår. Jag byter vatten varje vecka, hälften, + tillsätter salt ung. 1dl/100 liter.
Jag vill oxå påpeka att alla fiskar i dessa akvarium inte har fått det, det rör väl sig om ungefär 25 % i det ena och 10 % i det andra. Så det är inte så smittsamt att hela populationen går åt pipsvängen på en gång. Det dyker upp ett fall då och då.