Självklart underlättar det med en bra utrustning. Men en kamera som D200 skulle jag nog inte rekommendera för en nybörjare, då är D50 eller D80 klart bättre alternativ som är enklare att hantera och med olika exponeringprogram.
Jag har varit intresserad av foto i många år och skaffade min första systemkamera när jag var 14 år, en
Nikon FG20. Jag fotograferar i princip alltid med manuella inställningar och värdesätter därför att det ska vara enkelt att göra manuella inställningar före automatik. När jag har behov av automatik har jag istället en kompaktkamera som också är mycket smidigare att ha med sig.
Att ta bra bilder handlar om ett samspel mellan utrustning och fotograf. Det är viktigt att lära sig använda den utrustning man har och använda utrustningens fulla potential. Jag har hittills aldrig lyckats lära mig någon av mina kameror fullt ut ska jag villigt erkänna.
Jag har sett många bilder tagna med enklare kameror som jag aldrig kommer lyckas ta oavsett vilken kamera jag använder.
Sen krävs det väl en viss konstnärlighet också. En av tjusningarna med fotografering är ju att man ständigt utvecklas och det är viktigt att komma ihåg att utrustningen bara är ett hjälpmedel för att ta bilderna.