Kalle-Maja
När man presenterar sig som akvarist för den oinvigde är ju den första frågan alltid om man har saltvatten, väldigt tjatigt tycker jag. För ett tag sedan var det någon som listade de vanligaste frågorna där ordningen var:
1. Har du saltvatten?
2. Har du pirayor?
Men vad var fråga nummer tre?
pny
Kalle-MajaNär man presenterar sig som akvarist för den oinvigde är ju den första frågan alltid om man har saltvatten, väldigt tjatigt tycker jag. För ett tag sedan var det någon som listade de vanligaste frågorna där ordningen var:
1. Har du saltvatten?
2. Har du pirayor?
3. "Är det inte mycket jobb?"
-Får ofta denna fråga av folk som på allvar verkar tro att jag titt som tätt tömmer mitt akvarie på nästan 1000 liter vatten, håvar ur uppemot 120kg grus, gör rent och och slutligen häller tillbaka allt och planterar om mina 100-tals växtplantor... -jo, skulle jag sköta akvariet på det viset så vore det minst sagt jobbigt... :-)
Erik-Osterlund
Håller med föregående om att många tror att det är så mycket jobb! Har man katt eller hund är det ju knappast mindre jobb. Kan säga att efter reptiler är nog fiskar det mest lättskötta jag haft i djurväg.
Klart har man 40 akvarium hemma som man ska byta vatten i osv så blir det mycket jobb, men har du 40 hundar hemma så kommer du att dö... :)
Zaphi
Jag frågade min arbetskamrat och hon frågade "Är det inte synd om fiskarna?" och "Vad skulle det kosta att köpa ett akvarium av dig?" Lite tvetydigt.. Hon tycker även akvarium verkar vara lite "80-tal"...
"Är det inte jobbigt?" är en klassisk fråga...
Rovfisken
standard frågorna alla vill slippa, haha
haha, på mitt jobb verkar alla tro att akvarie är en 70-tals hobby, och jag håller med om dom vanliga standard frågorna.
1. oj vad stort, hur stort e akvariet? " då tycker majoriteten att en 375a e stor, haha
2. e det saltvatten?
3. e det inte jobbigt att städa och hur ofta gör man, hur gör man bla bla bla.
4.vad e det för fisk igen? e det saltvatten, NEj det e Malawi, jaha e det sånna där Pirayor?
så kan man hålla på ett tag :D
Mattilohela
är det så
Mike_Noren
Zaphion tycker även akvarium verkar vara lite "80-tal"...
Haha, svara att du har akvarium för att du är så trendkänslig! (80-talet är det nya 70-talet, vettu! Åker du hem till nåt riktigt trendkänsligt modeoffer så hittar du garanterat pastellfärger, vita möbler, och krom)
Erik-Osterlund
De flesta förstår ju inte heller hur man kan vara så intresserad. De tror att fiskarna planlöst bara flyter omkring i akvariet utan att ha något som helst liv eller förstånd.
Börjar man sen berätta om revirstrider och lekbeteenden så blir det andra bullar ;)
jarinen
Det vanligaste är " Vad klart vatten du har! du måste ha gjort rent nyligen va?" . Jag försöker förklara detta med biologi och det är först när ett akvarium är väl ingånget med fungerande biologi som det blir så där klart, ungefär som sprit. Hade det varit nyligen rengjort så hade det varit aningens grumligt.
En annan: " Det går åt en del tid va att hålla det så där rent? ". Då förklarar jag att en max två timmar i veckan går åt till skötsel och det faktum att det egentligen är skitigt är just det som gör att vederbörande upplever det som rent. Återigen detta med balans o biologi. Så det är inte så konstigt att många skall koka allt som ska i akvariet, förutom fisken då;) , när dessa föreställningar är så vanliga.
Mvh Jari
Hank
ZaphiHon tycker även akvarium verkar vara lite "80-tal"...
...
Det har hon garanterat inte kommit på själv!
Sas på typ ett inredningsprogram :)
LN
Har bytt inriktning på akvariet på jobbet.
Här är standard frågorna.
1. När ska växterna komma i?
2. Dör inte fiskarna utan växter?
3. Har växterna redan dött?
4. Vilka är Pirayor?
PatrikMalmo
1. Har du saltvatten?
2. Har du pirayor?
3. Men vad har du då i akvariet?
Nee, skämt åsido, den där frågan om att det måste vara jobbigt dyker upp allt som oftast. Folk verkar tro att hela karet ska tömmas totalt samt skuras varje vecka. En del fortsätter med att "jag hade sådana där triangelfiskar förr, men de dog. Åsså var det sådana där blå och röda, du vet."
Ungefär så.
Hilsen,
P
Lundensis
Kalle-MajaNär man presenterar sig som akvarist för den oinvigde är ju den första frågan alltid om man har saltvatten, väldigt tjatigt tycker jag. För ett tag sedan var det någon som listade de vanligaste frågorna där ordningen var:
1. Har du saltvatten?
2. Har du pirayor?
3. Kan man ha pirayor i saltvatten?
Gabbi
Lundensis3. Kan man ha pirayor i saltvatten?
En väldigt kort stund...
Per-B
"Är du allergisk mot pälsdjur?" är min personliga favorit! :D
LN
Den den den har ja inte hört men den var fruktansvärt rolig Per.
Alexander-Ylipaa
Per Bjellert"Är du allergisk mot pälsdjur?" är min personliga favorit! :D
Och jag svarar alltid "Ja ja JA!"
fick höra en gång av en snubbe som tittade på mina diskusar:
"Är det inte svårt för dem o hålla balansen? Tycker det vore enklare för dem om de låg som en tallrik på botten"
Ola-Svensson
1. Varfor har du inte saltvatten?
2. Varfor har du inte pirajor?
3. Varfor har du inte hund/katt?
4. Ar det inte mycket jobb?
mek
Igår frågade en kollega "Varför sysslar du med akvarium?". Jag svarade först "Ta vilken som helst av dina hobbies. Varför sysslar du med den?". Ca 5 min senare visade jag även en bild av 4 Demasoni. Efter det fattade hon :)
specmats
-Varför har du fiskar!? Man kan ju inte klappa dom...