Bra bilder har ingenting att göra med vilken kamera man använder. Den egentliga enda skillnaden är steget mellan kompaktkameror och systemkameror. De flesta kompaktkameror gör att du inte kan göra alla de inställningar du vill kunna göra för att skapa, exempelvis olika skärpedjup i en bild.
Sen säger jag som jag alltid gör och som jag sagt många gånger förut. När man tillverkar ett zoomobjektiv gör man en kompromiss med kvalitet på grund av de rörliga delarna. Det är inte lätt att bygga ett objektiv utan distortioner i vidvinkelsläget. Ett zoomojektiv kan rent fysiskt inte bli lika skarp och distortionslöst på grund av detta. Fast optik är alltid det bästa valet om du vill ha skarpa bilder utan distortioner. De är dock ofta relativt dyra. Däremot kan man ju tycka zoomobjektiv är bekvämt, men det är en helt annan sak.
Ett billigt och bra objektiv är ett 50mm. Det beror på att det är det objektiv som är lättast att tillverka till ett billigt pris eftersom inga kompensationer för perspektiv måste göras.
www.photodo.com är världens bästa sajt för detta. Där kan man läsa om objektiv, men framför allt kan man läsa av MTF-kurvor som visar olika objektivs kvalitet och förmåga att "rita upp linjer" vid olika brännvidder och bländarinställningar. Titta där innan du köper. De flesta objektiv funkar bra på bländare 8, men så fort man bländar upp eller ner så kommer svagheterna fram.