Daniel LindholmHej på er,
Snart har jag tröttnat på att försöka hålla någorlunda gröna växter i mina burkar. Hur jag än försöker så ser allt i växtväg ut som dynga rent ut sagt, trots ihärdiga försök.
I burkarna försöker jag med ormbunkar av något slag samt anubias.
Nu ska jag göra ett försök att gestalta problemen och förhoppningsvis få in lite tips på åtgärder.
Först och främst så använder jag mig av PMDD och doserar enligt föreskrift och med halvt vattenbyte en gång i veckan. Jag föreställer mig att ljusmängden är tillfredställande.
Symtomen på växterna är en nästintill obefintlig tillväxt och svartnande blad som oftast får håligheter på bladen.
Glaset blir lätt beklätt med någon brun alg och små gröna prickar om det hjälper att förstå vattenkvaliteten.
Enligt PMDD så blir tillväxten så stor att man knappt orkar rensa bland växterna:o
Vad skall tas bort eller läggas till? Med hopp om hjälp.
Nagra saker som ar viktiga att fa veta ar vad du har for ljus? Vilken typ av sand du anvander.
om och hur mycket salt du tillsatter... och framforallt vilka vaxter du provat. Det ar inte sa manga vaxter som gillar samma vatten som ciklider trivs bast i... En del blir desperata och koper kvicksilver lampor och annat men det ar min asikt att lysror duger fint. Det viktiga ar snarare vilken sorts ljus roren avger, i de flesta vaxtsammanhang ska det vara dagsljus tempererade, inte som manga (bla, roda, ultravioletta) i handeln som nog ar mest till for att
fa fiskarna att se snygga ut. Manga som haller ciklider kor med fin rada eller blastersand... det funkar inte ned vaxter som planteras i bottensubstratet, det blir for tatt, syrefritt, och ingen naturlig naring kan tranga ned(hur manga sandbottnar i bade salt eller sotvatten har vaxtlighet? Anvand engelsk sjosand eller liknande. Om du ska anvanda sa fin(2-3mm) som mojligt blanda den med iaf en fjardedel grovre och overvag att inforskaffa bottenvarmeslingor. Det ar sakert inte sa dyrt men (och inte nodvandigt) haller man pa och koper vaxter som dor hela tiden sa ar pengarna snabbt sparade... Javisst ja varmen i bottnen far vattnet att cirkulera genom botten gruset och rotter att syresattas och godas battre.
Varfor dina vaxter blir just sa som du beskrivit kan jag inte saga pa rak arm, bara beskriva lite granna som gor att jag aldrig koper om vaxter utan gallrar och slanger endel ca. var 14e dag.
O javist ja i ett modernt malawikar ar vattencikulationen oftast extremt hog och vattnet kraftigt syresatt... Inget bra utgangslage for vaxter (kraftig ytcirkulation och syresattning transorterar ur all vaxtframjande co2 ur vattnet med hiskelig fart) ... Man kan(jag har) halla malawiciklider i kar med mindre vattencirkulation for vaxters skull.