Tony
Ja, det borde väl vara en smal sak att hitta ett internetcafé bland solbadande kajmaner :)
Robin
Tjenis!
Vi är tillbaka i Manaus efter Amazonasresan. Det är inte helt lätt att hitta ett internetcafé här och än svårare blir det när man även ska må bra för att kunna sätta sig och skriva. Nu efter många om och men (20 av 22 magsjuka på båten) så mår vi helt ok. Vissa har lite svajjande magar fortfarande men alla står upp iaf. Något som slår mig är att floden sjuder av liv. Så in i helvete mycket fisk som jag sett på dessa 12 dagarna!!
En sak är dock säker. Ni som eftersträvar ett biotopriktigt sydamerikanskt kar.. skippa salladen! Det finns massor med växter men inte i vattnet. Rötter och sand.. lite löv på sina håll. Inte en tillstymmelse till levande växter under ytan. Iaf inte under torrperioden då vattennivån är metertal lägre än "normalt". När vattnet sen stiger dör gräset som ciklidgräset när man köpt det i akvarieaffären. (Fort som attan)
Hänvisar till min resedagbok om ni vill läsa mer. Har inte skrivet massvis men ändå lite. Tyvärr finns ingen möjlighet (ännu) att ladda upp bilder. Tänkte jag skulle försöka mig på det lite senare när vi kommer till de mer turistanpassade delarna av Brasilien.
En sak är säker.. INGET är som vi trodde. Det blev en annan båt... annan rutt.. inga kardinaler... ingen organisation eller nått sånt. Man får ta allt som det kommer. Även kackerlackorna på båtens toa samt den halva decimetern med avloppsvatten som låg på den sk toadurken.
Enligt vår guide var det värmen i vattnet (30 grader) som gjorde alla sjuka.. är väl lite skeptisk till det.
Men som sagt.. kolla resdagboken. Även om jag kommer att skriva här alla gånger jag kommer åt en dator.
wofflan
vad är det du skriver Robin, tror du inte att det är värmen istället för bristande hygien ;-)
vilka typer av biotoper har ni varit i/vid; svart- vit- klarvattenvatten, stora små floder, bäckar?
Robin
wofflanvad är det du skriver Robin, tror du inte att det är värmen istället för bristande hygien ;-)
vilka typer av biotoper har ni varit i/vid; svart- vit- klarvattenvatten, stora små floder, bäckar?
Jag ska nog säga att vi trampat runt med nätet i va skit som helst. Klarvatten var svårt att hitta men vi hittade en bäck (knähöjd på vattnet) där vi hittade bilbukar, grå tetror, nannostomus, apistogrammor, erythrinus och mycket mer. Bladfiskar hittade vi också.. jäkligt coola.
Svartvatten och vitvatten.. hmm.. eftersom vi var på Rio Negro så var det nog bara svart. Ph 4,8 från "meeting of waters" till 4 där vi va som längst upp vi Rio Branco.. vi åkte dock inte in på Branco för det var för grunt.
Ligger lite bilder i dagboken nu men ni som vill se massa fisk får vänta tills vi kommer hem.
Robin
Vi är nu i Rio de janeiro och alla verkar stortrivas. Vi kommer att husera här i 2 dagar till innan vi åker vidare till vår "slutdestination" Ilha Grande.. paradisön med flera hundra skeppsvrak utanför stränderna. Dykning står på agendan om det så bara blir snorkel för de flesta. Christer har sagt att han ska dyka, jag ska kolla vad det kostar. Om Christer dyker kommer ni nog med största sannorlikhet få se en liten snutt undervattensfilm när vi kommit hem.
Ta en extra titt om det händer något i dagboken.
LN
Roligt att höra av från er. Hoppas att ni alla kommit över magsjukan och kan njuta fullt ut av er resa. Skriv så mycket ni orkar för att det är superkul läsning.
nicklas_wijkmark
Hej på er!
Man är ju inte alls avundsjuk, eller så... Var väldigt sugen på att hänga med på den här resan, men det gick inte att passa in resan så här mitt i terminen :´( . Är riktigt sugen på att se lite firrar och bilder därifrån snart!
MVH
Nicklas
ozric
Vilka är ni som drtagit>????
Gabbi
Vi har sammanlagt varit 25. 22 som korde Amazonas och Rio, och sen akte nagra hem, medan nagra tillkom i Rio och ar med pa Ilha Grande. De som ar mer eller mindre kanda har pa sidan ar jag, Robin, Christer pa Akvarielagret med familj, Bosse Q och Micke Ahlin med flickvan.
LN
Kul. Lyckas ni fånga något som är värt att ta med hem?
Leopoldi
Nej någon fisk med hem blir det inte pga byråkrtin i brasilien. Våran idiot till guide hade inte fixat dom tillstånd som han sagt.
Men vi har sett och upplevt otroligt mycket kul saker. Häftigast fisken var nog trots allt heckel diskus även om en vuxen crenicihla marorata inte går av för hackor.
pleco
nicklas_wijkmark Är riktigt sugen på att se lite firrar och bilder därifrån snart!
MVH
Nicklas
Jag kom hem igår kväll ,har fotat mycket .... har ca9GB bilder att gå genom :o
tänkte ladda upp några bilder nu men får inte göra det av någon anledning trots att jag är NCS medlem :(
Joakim-Draktoft
plecoJag kom hem igår kväll ,har fotat mycket .... har ca9GB bilder att gå genom :o
tänkte ladda upp några bilder nu men får inte göra det av någon anledning trots att jag är NCS medlem :(
Såg en sak på ditt användarkonto som kan ha inverkat. Prova på nytt.
pleco
Har märkt nu att jag får posta bilder i alla avdelningar förutom i "Övrigt" ,har precis postat en marmoratabild i Crenicichlatråden .
Robin
Eftersom jag vet att det kommer att finnas intresse för bilder och inte bara bilder på ciklider så tar jag mig friheten att flytta ämnet till Växter och övriga fiskar.
Fritt fram att posta bilder från hemkomna resenärer.
Vi andra har 4 dagar kvar.
Jag själv snorklar så mycket så att jag glömmer andas med näsan även om jag inte är i vattnet. ;)
pleco
Fyndlåda på fiskemarknaden i Manaus
pleco
Bosse och Christer kämpar med nätet
pleco
Här fick vi i ett enda drag :skalare,flagciklider,hantelciklider,Crenicichla marmorata +en okänd Crenicichla , A.heckelii ,2 arter grenmalar , knorrmalar ,nån Aequidens ,vargtetra,Semaprochilodus insignis,Chalceus erythrurus + några arter små tetror
wofflan
plecoHär fick vi i ett enda drag :skalare,flagciklider,hantelciklider,Crenicichla marmorata +en okänd Crenicichla , A.heckelii ,2 arter grenmalar , knorrmalar ,nån Aequidens ,vargtetra,Semaprochilodus insignis,Chalceus erythrurus + några arter små tetror
cool blandning, tänk att ha den i ett jättekar hemma, posta gärna mer bilder!
olof
Hej!
Väldigt trevligt. Jag tycker mig kunna identifiera en Geophagus proximus i fyndlådan, Alla kännetecken finns, jättestor sidofläck, kindfläck och rödaktig bakom sidfenorna.
Mvh
olof