LNKanontips Zaphi. Har ibland försökt att sätta mig in i fotandets värld men tröttnad efter fem minuter eftersom jag uppfattar det som mycket siffersnack. Det är bländare/linser/slutare hit o hit. Jag känner mig inspirerad av ditt inlägg och ser att det kanske finns hopp om bättre bilder även för mig.
Kul att höra LN! Visst pratas det mycket siffror hit och det och det är klart att en hel del av det som sägs är ju inte helt oviktigt, men när det väl kommer till kritan och man faktiskt vill ta en bra bild är det mycket annat som spelar roll. Det handlar om tajming, tålamod och faktiskt en hel del tur. Många naturfotografer smörjer in sig i avföring för att de inte skall lukta och sitter i gömslen i flera dygn för att få en enda bild, på exempelvis en björn. Då kan man ju inte tycka det är för mycket begärt att till exempel studera akvariet i 15 minuter för att förbereda en "fotosession". Det hjälper faktiskt en hel del.
Jag har skrivit ett häfte om det "tekniska" på ett sätt som jag tror är relativt förståeligt som finns på denna länk:
http://www.zaphi.com/aqua/artiklar/fotokompendium_4e_upplagan_ex_darkroom.pdf
Kanske bör du dock inte läsa den för då kanske du tappar motivationen helt. ;)
Förstår man det som står där och kan använda sig av det på ett bekvämt sätt när man fotograferar behöver man inte kunna så mycket mer av den biten. Det är ju faktiskt så att mycket av det som diskuteras på forumet som verkar krångligt och tekniskt är sådana funktioner som inte ens fanns för 15-20 år sedan och som egentligen är ganska meningslösa för själva fotograferandet. Kamerorna funkar egentligen på EXAKT samma sätt idag som de gjorde 1840.