MickeJag anser att namnsättning är viktigt och att man i alla fall bör försöka sälja dem med rätt namn. Att av hänsyn till kunderna inte använda rätt namn tycker jag låter bakvänt. Jag förstår inte heller varför man ska hålla 1500 namn i huvudet, upprätta en korrekt lista en gång så kan det inte vara så mycket arbete med att hålla den uppdaterad. Är man inte t o m skyldig idag att använda rätt namn?
Jag tror att "Svärdbärare" anses som "korrekt" namn av miljö och hälsa som kontrollerar detta, så jag tror inte att de ligger vakna på natten över kingsizei likoman.
Du skriver "bör försöka sälja" lite halvspydigt. Tror du att det är någon som inte försöker det då?
Jag förklarade just att anledningen till att vissa namn står kvar är att de är VÄLDIGT inpräntade hos folk, och eftersom de riktigt superseriösa namnpluggande hobbyistena faktiskt utgör en väldigt liten del av kundkretsen låter jag gärna de gamla namnen stå kvar ett tag, för att på sikt såklart bytas ut till de nya. (Och så får man hoppas att ingen har hunnit byta det igen då.)
Jag har dessutom skrivit att jag (i det här fallet då) kan skriva det gamla mer vedertagna inom parentes som en förklaring till vad det nya konstigare namnet kan vara för fisk.
Det kommer alltid finnas någon med ett mycket smalt specialintresse, som läst några artiklar om enstaka arter och på så sätt får sakkunskap i just detta ämne. Att hålla sig uppdaterad med ALLA sötvattens och saltvattensfiskarter OCH alla växter är ett enormt arbete.