Bjarne-Strang
4-5cm:
Bjarne-Strang
Voksen:
Bjarne-Strang
Lekatferd?
Erik-Ahlander
Jättesnygga bilder! Definitivt M. insignis (så som den är definierad just nu)! Speciellt på ungdjuret syns V-et under bröstfenan tydligt.
Erik-Ahlander
Nu har jag även läst beskrivningen av Mesonauta guyanae: även den har precis som M. insignis ett nätmöster ovan det sneda bandet, men tvärbandningen skiljer sig: banden är parallella och ett är dubbelt så det ser ut som två. Detta påverkar inte diskussionen ovan utan är bara ett litet tillägg.
Henrik-Giertsen
Jeg ser ut av bildene at dette med tverrbånd stemmer ut fra det som er skrevet som bestemmelsen av Insignis. Nå har det seg slik at på min Insignis yngel så er det stor variasjon på det visuelle utrykket de viser, og slett ikke alle har sammenvokste tverrbånd der det er beskrevet at de skal være. Jeg prøvde å ta noen bilder, men har pt. ikke fått noen som viser dette, fortsetter å prøve. Denne yngelen er nå fra 7 cm til 10 på de største så fargene ol bør ha satt seg., og det er en 40 stk.
Bjarne, om du noengang er i Oslo/omegn er du velkommen oppom, for en titt, jeg bor i Bærum.
Henrik
Erik-Ahlander
Henrik,
Jag tittade noggrannare på dina bilder. Är du säker på att hanen och honan är av samma art? Jag kan inte avgöra det säkert från bilden. Den ena är definitivt en M. insignis - som den är definierad för närvarande. Om det är olika arter skulle det ju förklara mönstret på ynglen...
Kullander & Silfvergrip + Schindler definierar ju de flesta Mesonauta UTOM centrala Amazonas och nedre Rio Negro. Vad som finns där verkar vara M. insignis, M. guyanae, en eller flera obeskrivna arter eller en kombination av detta. Mycket exportfisk kommer ju just från detta område. Det här var inte lätt!
Henrik-Giertsen
At mine er samme art ut fra alle tegn, mønster og farger hersker det ingen tvil om. Jeg har også tenkt den tanken. Nå har jeg også ett kull fra samme han med en annen hun. Blir spennende og se om variasjonen i mønster kommer på dette kullet også.
Jeg har en han og tre hunner som alle kjøpt inn samtidig fra Akvarielageret i Stocholm. De er alle fire M.Insignis. Disse er helt like de jeg hadde for 12/15 år siden som kom direkte fra den turen Alf Stalberg m.fl. hadde i -93 når de fanget disse selv i øvre Orinoco.
Henrik