Lutthar för mig att rötter sänker ph:t ner till 7,5 bara eller har jag fel....
Beror på var rötterna kommer ifrån. Plockar man dem själv från en torvmosse kan man komma långt ner under 7,5. Många rötter man köper påverkar knappast vattnet alls. En del andra gör det, men inte särdeles mycket. Änna olika.
Har annars inte sett några bilder på just rötter i Tanganyika/Malawi, men en del nedfallna trädstammar har jag sett (som bilden innan). För övrigt finns det mängder med olika biotoper i de bägge sjöarna, så det är fullt möjligt att göra en äkta Malawibiotop med dybotten, massor med växter, någon enstaka ciklidart, barber och lite tetror. Fast jag vet att det inte är det som genomsnittsakvaristen menar med Malawibiotop. Annars är det rätt stor variation även där de flesta akvariefirrarna fångas - räcker ju med att kika på de stora sandytorna, övergångszoonen och klippzoonen. Vi kan även lägga till grund strandzoon, sandytor med/utan växter och djupare klippzoon. Faktiskt kan vattenvärdena skilja sig åt mellan dessa zooner också, om jag greppat det rätt. Trots att det är stora sjöar så varierar vattenvärdena från flodmynnigar, ytan, stranden och djupet. Långt ifrån några statiska entiteter som även jag föreställde mig från början.
Hilsen,
/P