Wilhelm
Tänkte tillverka en lagom stor mysishåv. Men jag hittar inte rätt sorts "håvtyg". Har varit i en del affärer, men de har inget vettigt. Jag vet inte vad ett sådant tyg heter, så jag brukar fråga expediten om hon vet vad en fjärilshåv är. Svarar hon ja, då säger jag att precis sånt tyg letar jag efter, men med större hål. :-|
Nån här som kan ge mig tips var sånt kan finnas och vad det heter?
Tingeling
Prova med obehandlat fint och tunnt lintyg.
Du kanske menar som en silduk som man hade förr när man gjorde saftsoppa?
Wilhelm
Nej, sånt släpper inte igenom vattnet ordentligt. Blir för stort motstånd.
Hålen/maskorna måste vara 1-1,5mm
Tingeling
Aha ,det finns bomulls tyg som är så glest. Finns kanske på Ikea om du har tur. Men du kanske vill ha syntetiskt tyg?
Wilhelm
Finns inte på IKEA, förutom gardiner med blommönster, men bra storlek på maskorna.
Syntetiskt eller inte, kvittar. Det får bli en gardin i värsta fall. :)
Tingeling
Jag kan kolla om jag har något hemma. Jag har ett stort lager med tyg och något kanske kan passa. :) Hur mycke vill du ha?
Mike_Noren
Du skulle kunna gå in i en tygaffär och be att få titta på nylontyg till slöjor. Det finns en variant som ser ut & känns som det gröna nätet i 'grövre' akvariehåvar.
Annars är gamla tyllgardiner en klassiker, jag har sparat ett par gamla reliker för att göra håvar. Lite blommor i håven har ingen dött av. ;)
En tredje möjlighet är att köpa ett moskitnät avsett att hänga över en säng eller sätta i en dörröpning. Själva nätet är helt perfekt, mjukt & fint monofilament nylonnät med cirka 1mm maskor, men tyvärr är såna nät nästan alltid impregnerade med insektsgift som inte går att tvätta bort & som dödar insekter och kräftdjur vid kontakt.
Jag köpte sånt nät från överskottslagret, tror jag betalade 19:- för två stycken längder om 2x1 meter, avsedd att hänga i dörr, men jag har inte vågat använda det till nåt pga att jag inte är säker på att det inte är impregnerat.
panna
Det fanns en artikel som var skriven av Elis Hertig. Visserligen inte om tyg men hur han fångade mysis. Vet ej om han är aktiv nu. Gammalt ciklidblad som jag läste när jag var medlem för första gången. Tidning 9003, finns här under gamla artiklar. Så om någon vet var Elis Hertig finns så kanske han skulle kunna hjälpa med tygvalet. mvh. Jouni
Kalle-Maja
Men var har mysisräkorna tagit vägen? I roslagen(s famn) fanns dom alltid förr, men nu har jag inte sett dom på 3-4 år!?
wofflan
Jag tycker också att man ser minder mängder nu när man badar, är det någon som vet om de har minskat?
Tony
Hmm, en tanke slog mig. De myggnät man köper för att sätta över barnvagnar kan nog fungera, och som bonus är de ju redan "håvformade".
Wilhelm
Det var nåt att titta på. Men de kostar väl 10ggr mer än vad de är värda?
@Tingeling
Det går åt ungefär 1m2
Tony
Näe, myggnät för barnvagnen brukar nog inte kostar mer än en femtiolapp vill jag minnas.
Micke-Jarhl
min håv
så här ser min håv ut,tager vad man haver hehe 2 m lång är den behövs ibland vid höga bryggor mm,sänder en bild
Micke-Jarhl
mask storlek på c:a 1mm syns dåligt(Gardintyg), men den är ganska trög i vattnet =)
Wilhelm
Nu hittade jag lämpligt tyg på Åhlens
80 spänn metern. Så nu är det bara att leta fram symaskin. :)
Micke
Detta låter som ett artikeluppslag för Ciklidbladet - tillverka din egen mysishåv ;).
Sen skulle man kunna följa upp det med en artikel om mysisfångst.
Wilhelm
Ska försöka fixa ihop håven (och artikel), så jag hinner få tag i lite mysis innan havet fryser igen :)
Micke-Jarhl
WilhelmSka försöka fixa ihop håven (och artikel), så jag hinner få tag i lite mysis innan havet fryser igen :)
Det finns Mysis även vinter tid?Trodde dom bara gick att få tag på hösten eller sen sommaren då ska jag ut jaga när vindarna lagt sig blåser rejält här nere nu.
wofflan
WilhelmNu hittade jag lämpligt tyg på Åhlens
80 spänn metern. Så nu är det bara att leta fram symaskin. :)
då blir det att ta en tur till Åhlens imorgon, ser riktigt bra ut