Jag har inte erfarenhet av just modulbygge men jag har byggd bakgrund & lärde mig lite av det.
1.Funkar säkert att lägga på husfix/cement å fortsätta gröpa ur, men jag tror inte du vinner nått på det. Skulle tro att du kan gå ner till 7-10mm i tjocklek utan problem. Du ger ju friggon en ny yta sedan med husfix/cement och det i sin tur beroende på tjockleken skyddar ju. Skulle om jag byggde i dag inte snåla med cementen. Jag "målade" på den på bakgrunden i 3 lager & det lyser vitt på sina ställen redan. Mina kära ancistrusar som var i karet i början hjälpte gärna till & frilade friggon. Så det bästa rådet jag kan ge dig är...snåla inte med cementen!!! Nästan så man kan säga..ju tjockare ju bättre det blir.
2.Borra du med ett borr. Jag gjorde fyrkantiga hål med kniv & limmade dit ett stort galler i plast från "claes i sjön" som var svart men jag byggde ju stora filterkammare i varje ände av karet. Till moduler är det inte praktiskt med så stora galler. Men det finns till BTN, raster som är lagom stora, kolla på tex
www.pwss.se. Funkar säkert med ett men det är nog inte sämre med två raster om du får plats, och det hänger ju lite på det tekniska förutsättningarna oxå.
3.Värmepistolen är guld värd när man jobbar i friggo. Det är klart att du skall använda den. Jag upplevde att med friggon, när den blev värmd med pistolen, så blev den starkare. Så när jag bygger nästa gång skall jag värma alla ytor tror jag, för att slippa smulor i karet från friggon. Jag har upplevt nu att när den varit igång i ett par tre år så börjar den bli lite ömtålig i kanterna bakgrunden. Spec. vid pumparna & filter där man ju emellan åt måste böka lite för rengörning. Men använd den med försiktighet, det kan gå fort. Och ett tips.. stå utomhus eller väl ventilerat!!! Det är inte bra gaser att få i näsan.
4. Spelar nog roll... men det är nog enklast att ta hål före husfixen.
5. Finns massa olika färgpulver som funkar enl. vad jag läst, men jag har ingen erfarenhet av det. Ett alternativ jag använde var att strö sand i ytan men som sagt ancistrusarna var tuffa mot bakgrunden så det finns inte kvar mer än under sanden idag. Så det är ju inget bra tips om man säger så. Fast lackar man efter så kan det funka kanon.
Hoppas att du blivit lite klokare... :-)
Lycka till och håll oss gärna informerade om hur det går.