rascal
En tropheus duboisi maswa (gul/vit rand) grupp som jag haft i två veckor, som alldeles nyss genomgått en nitrit-katastrof vilket orsakade döden till några småfisk, har börjat leka (de gör liksom parnings"dansen" om och om igen). Antar att ifall om de fortsätter med detta så kommer det såsmåning om bli ägg, senare yngel?
Hur gör man, ni som vet? tar man ur honan i ett separat akvarium efter ett tag och tvingar henne spotta ut då det blivit något fiskliknande utav äggen? Ville bara höra hur ni gör... det är inte aktuellt just nu dock.
rascal
ehm... var meningen att jag skulle skriva detta i troffetråden 2006, blev fel. ledsen för onödig tråd :/
deelay
Det finns inget som säger att du måste skriva troffefrågor i just den tråden... du får nog mer uppmärksamhet utanför den, så det ska du inte vara ledsen över =)
Just troffar brukar jag låta spotta av sig själv eftersom dom har ganska starka och hårda käkar och jag vill inte ta i för mycket o slita i dom.
Lycka till
Per-B
Var inte ledsen Rascal, är det någon tråd som är onödig så är det troffe-tråden. ;)
Det naturligaste och trevligaste tycker jag är att låta honan spotta där hon går. Men då måste fisksammansättning och inredning tillåta att några yngel kan överleva vid varje lek.
Det näst bästa är att flytta honan så hon får spotta i ett spottkar. Här går åsikterna isär huruvida hon accepteras av gruppen när hon släpps tillbaka eller inte.
Det sämsta är att tvångsspotta henne i syfte att alla yngel ska överleva. Det leder (enligt mig och många andra) till att ruvinstinkten avtar och att ynglen inte blir präglade till att själva munruva när de växer upp.
Men som någon brukar skriva efter sina inlägg: Allt jag säger är bara mina egna tankar och åsikter (fast jag tror jag har rätt).
deelay
Per Bjellert
Det sämsta är att tvångsspotta henne i syfte att alla yngel ska överleva. Det leder (enligt mig och många andra) till att ruvinstinkten avtar och att ynglen inte blir präglade till att själva munruva när de växer upp.
Men som någon brukar skriva efter sina inlägg: Allt jag säger är bara mina egna tankar och åsikter (fast jag tror jag har rätt).
Det tar många år innan man med säkerhet kan säga att det påverkar honans yngelvård, enligt dom jag pratat med som har "tömt" sina honor så har dom kört många generationer utan att någon synbar negativ effekt har uppstått. Har man en hona som kommer från en VF som har blivit tömd som inte håller tiden ut så lär det vara andra faktorer som spelar in...
detta är ingen sanning som Per säger utan mer en teori =))
rascal
det kanske inte gör något om jag låter henne spotta i karet då? de äter väl inte upp yngel av sin egen sort får jag hoppas...
för övrigt har jag ju bara småfisk (3cm) som jag tvivlar ens kan äta ett yngel
Matz-Karlsn
Per Bjellert! Det skulle vara kul om du kunde lägga ut en bild på ditt Dubbekar! Jag har själv skaffat Dubbbar 24 Stycken som går tillsammans med 10 Bärnstensmoori i ett 540-literskar. Där två av Bärnstenarna tuggar.
Per-B
Jag har försökt tidigare men lyckas bara fotografera stillastående snäcklekare och mindre delar av akvarierna. Jag har tröttnat på fotograferandet just nu, måste skaffa bättre utrustning om jag ska ge mig på akvariefotografering.
Tyvärr strök två tredjedelar av mina tropheus med i buken under sommarhettan. Kvar blev bara sju stycken vackra och kraftiga individer. Igår upptäckte jag att sex av dem inte tyckte att den sjunde skulle få vara så vacker så nu måste jag komplettera så fort jag hittar lite köpvärda maswor.
Glädjen i akvariet står mitt E. cyanosticuspar för, tillsammans med sina avkommor i 6-7 varierande storlekar. De 5-6 största måste jag dock flytta till något annat kar nu då de börjar irritera sina föräldrar, speciellt sin mamma.
deelay
rascaldet kanske inte gör något om jag låter henne spotta i karet då? de äter väl inte upp yngel av sin egen sort får jag hoppas...
för övrigt har jag ju bara småfisk (3cm) som jag tvivlar ens kan äta ett yngel
Har du bara gott om grotter och sten så brukar dom klara sig.
Matz-Karlsn
Per BjellertJag har försökt tidigare men lyckas bara fotografera stillastående snäcklekare och mindre delar av akvarierna. Jag har tröttnat på fotograferandet just nu, måste skaffa bättre utrustning om jag ska ge mig på akvariefotografering.
Tyvärr strök två tredjedelar av mina tropheus med i buken under sommarhettan. Kvar blev bara sju stycken vackra och kraftiga individer. Igår upptäckte jag att sex av dem inte tyckte att den sjunde skulle få vara så vacker så nu måste jag komplettera så fort jag hittar lite köpvärda maswor.
Glädjen i akvariet står mitt E. cyanosticuspar för, tillsammans med sina avkommor i 6-7 varierande storlekar. De 5-6 största måste jag dock flytta till något annat kar nu då de börjar irritera sina föräldrar, speciellt sin mamma.
Det var tråkigt att höra. AquariumMalawi har sjöodlade dubbar för 95 kronor styck.
Bright_Blue
Tjena, "malawijanne" har urvalsodlat sina hongi och rödzebra minst 15 år med tömning utan att han har märkt att präglingen har försvunnit från sina honor.
Mvh/ BB
Matz-Karlsn
Bright_BlueTjena, "malawijanne" har urvalsodlat sina hongi och rödzebra minst 15 år med tömning utan att han har märkt att präglingen har försvunnit från sina honor.
Mvh/ BB
Jag har två bärnstensmoori som tuggar törs man låta dom gå kvar eller blir ynglena mat?
Bright_Blue
De blir mat med största sannolikhet om du inte har mycket gömslen. I min lokal håller jag mina avelsgrupper som jag sedan tömmer, personligen tycker jag det roligaste är att odla fisk men om du bara ska fiskarna o kolla på så kan de ju lika gärna gå kvar o spotta där.
Mvh/ BB
Matz-Karlsn
Bright_BlueDe blir mat med största sannolikhet om du inte har mycket gömslen. I min lokal håller jag mina avelsgrupper som jag sedan tömmer, personligen tycker jag det roligaste är att odla fisk men om du bara ska fiskarna o kolla på så kan de ju lika gärna gå kvar o spotta där.
Mvh/ BB
Nej där är vi lika jag vill odla fiskar och dra fram yngel!
Per-B
Sluta nu tjata om halva min "teori". Tala om den andra halvan också. Har alla kompisar och Malawi-Janne och du själv Bright Blue något att säga om de spottade ynglens egen yngelvård när de växer upp?
Jag hävdar inte med 100% säkerhet att jag har rätt men jag blir så jävla trött på att det alltid finns tusen ursäkter för att producera max antal yngel med argument som "Det är inte bevisat att...", Jag har en kompis som..." och så vidare.
Jag har märkt på mina egna troffar att de fortfarande inte lärt sig hålla hela tiden ut. Deras VF-föräldrar är tvångsspottade. Han jag köpte mina F1:or av gjorde ingen hemlighet av att mina ungdjur var tvångsspottade men eftersom det var en fin stam chansade jag. Precis som ni spottförespråkare har jag kompisar och vet också om folk här på forumet som haft samma bekymmer som jag. Och dessutom är debatten inte ny. Inget är alltså vetenskapligt bevisat. Men måste man uppmana akvarister som får sin första lek att köra för säkerhets skull-principen? Varför inte låta folk vara hobbyister istället för yngelproducenter?
Men jag förstår självklart att många vill massproducera, lokaler och utrustning ska ju betalas. Jag har tagit denna debatt två gånger och avstått 100 gånger men nu blev jag så där jävla trött och grinig igen. Med andra ord är det bäst att jag slutar diskutera nu.
Bright_Blue
Jag tömmer alla honor och har aldrig märkt ngt fel på ynglen då jag även behållt yngel som sedan har använts i avelsgrupper. Jag personligen har inte tid, lust eller plats att vänta på honor då jag vet att det går bra annars men jag respekterar ditt sätt och sköta fiskarna som kanske är det rätta men jag är övertygad att mitt sätt funkar bra då jag själv tömt honorna i 10 år. Vi behöver inte dra denna diskussionen vidare men så här gör jag iaf.
Mvh/ BB
Per-B
Jag märkte nu att mitt inlägg var lite aggressivt. Jag ber om ursäkt, mitt försvar är att DIF torskade mot Blåvitt tidigare ikväll och känslan sitter tyvärr kvar länge...
Matz-Karlsn
Bright_BlueJag tömmer alla honor och har aldrig märkt ngt fel på ynglen då jag även behållt yngel som sedan har använts i avelsgrupper. Jag personligen har inte tid, lust eller plats att vänta på honor då jag vet att det går bra annars men jag respekterar ditt sätt och sköta fiskarna som kanske är det rätta men jag är övertygad att mitt sätt funkar bra då jag själv tömt honorna i 10 år. Vi behöver inte dra denna diskussionen vidare men så här gör jag iaf.
Mvh/ BB
Hur stort uppväxtkar behöver man till troffar? Jag har ett tomt 105 och 150-liters skulle det funka?
ozric
Jag tror inte karspottade yngel blir bättre på att ruva än tömda. Är Troffarna små så verkar det ta upp till ca tre lekar innan de håller tiden ut ändå,alltså oavsett hur de "förlösts". Tror det också är bra att inte låta dem leka i för tidig ålder heller. För när de har börjat leka verkar det på vissa varianter inte vara nån hejd på dem. Å när ska de då äta upp sig. Av samma anledning är jag delvis FÖR "våldstömning"... Tycker det ser tragiskt ut när halva gruppen (honorna) ser supertaniga pga att de gått alldeles för länge och ofta med ägg och yngel i munnen. Syftar på av egna erfarenheter på min stora Kiriza-grupp där honorna ofta går 7-8 veckor,fler ggr om året,om jag inte tömmer dem själv. Dessa är inte kralliga om man säger så, fast jag tycker att jag matar på dem bra.
Och ja, de går så länge pga otrygghet/stress...
Matz-Karlsn
Per BjellertJag märkte nu att mitt inlägg var lite aggressivt. Jag ber om ursäkt, mitt försvar är att DIF torskade mot Blåvitt tidigare ikväll och känslan sitter tyvärr kvar länge...
Som blåvittfan känner jag precis tvärtom!