PeriklesGå till din lokala veterinär och be personen att skriva ut Flagyl, köp sedan Aquamor (billigare än Furan). Kör full dos av båda, vänta ett par timmar och fiskarna är fit-for-fight igen. Låter otroligt, men jag fick rådet i troffetråden av en person som sysslat med Tropheus i 30 år. Och tamigfan det funkade. Hade soten i min Körsbärsgrupp, gjorde som jag ovan beskrivit. Efter en timme _ville_ de ha mat!
Då hade du garanterad inte bukvattensot utan förmodigen en annsammling bakterier som på annat sätt störde fiskens aptit, bukvattensot botar du inte på ett par timmar. Många kallar idag allt som gör att fisken inte vill äta för bukvattensot vilket egentligen är helt fel. Fördelen men att kombinera dessa 2 mediciner är ju att det slår ut nästan allt man kan tänka sig i bakteriväg i burken, nackdel blir det ju för filtret eftersom furanet dödar de bakterierna som vi vill ha med, octozinet eller flagyl dödar inte dom bakterierna som vi vill ha i filtret.
Om du inte kan få flagyl utskrivet så köp octozin, det är samma verksamma ämne man vill åt i dom... Flagyl ska väl vara optimerat för människan kan jag tro medans Octozinet borde vara optimerat för behandling av fisk.
Släck lampan när du medicinerar med flagyl eller octozin pga att den medicinen trivs inte under belysning utan den verkar bättre i mörker plus att det är verksammt i 8timmar så ska man vara ordentlig så ska man byta vatten efter 8timmar och köra en ny dos... kanske blir lite jobbigt =)