Ola SvenssonDet gar tyvarr inte saga vad det ar pa din beskrivning. Nagra saker som skulle kunna hjalpa oss: Kan du beskriva prickarna battre? Ar du saker pa att det inte hor till deras naturliga fargtecking (de morknar nar de inte mar bra). Har du foton? Hur stort ar akvariet? Hur ofta byter du vatten? Hur varmt ar det? Vad har du for filtrering? Vad har du for medinvanare?
Hej igen!
Nej, de är tre och de går i 110 liter. De är ca 7 cm -med fenorna inräknade- så de är inte så stora ännu. De är bara de i akvariet.
Fläckarna uppkom plötsligt på två av dem, mer på den ena. Det ser ut ungefär som att man klottrat på de båda med blyertspenna, lite suddiga fläckar utan klart markerade kanter. Mörka.
Såvitt jag vet så kan de få dessa fläckar vid stress, men jag vet inte vad som i så fall skulle ha stressat dem.
De betedde sig fortfarande helt normalt när jag upptäckte de första -små- fläckarna. Dagen efter hade fläckarna tilltagit ganska mycket och eftersom att vattenbytet gått några dagar över tiden (upp till en vecka) så tänkte jag att fläckarna säkert berodde på kassa vattenvärden.
Jag brukar byta ca 10-15 liter med lite mer än en veckas mellanrum, men nu bytte jag istället uppemot 25-30 liter. Innan jag hällde i det nya vattnet så tillsatte jag ordentligt med AquaSafe (ska ju inte gå att överdosera det sägs det, och det påstås ju även lindra stress) samt några timmar därefter hällde jag ca 15 ml nitrivec i karet.
Jag förestälde mig att detta skulle vara ett bra drag.
Nu till min stora fasa så kurar fiskarna i akvariets bakgrund, och gömmer sig när jag närmar mig (tvärtemot deras normala beteende. De brukar vara väldigt framåt)
Det är hemskt att se. Igår tryckte de mest vid botten, nu är de vid ytan istället. Och drar i vild fart när jag kommer....!!
Snokningar på nätet inatt gav en vink om att det kan vara så att det ligger gammal mat på botten, men jag undrar i så fall varför värdena ser fina ut.
Klisterremsan som anger temperatur visar på ca 26 grader. (Men jag ska köpa en ordentlig termometer för säkerhets skull.)
Värdena, ja. jag tror jag ska inhandla ett robustare vattentest. jag kör med stickor ((JBL Easytest) och testen igår och idag såg helt OK ut - alltså värdena låg på en skala som på burkens utsida är grönmarkerad. (Markeringarna är anger grönt, orange och knallrött).
Men jag ska ta med en slurk vatten till djuraffären idag och be dem testa (det borde ge klara besked).
Filtret är det som ingick i akvariepaketet. Består av ett antal svampar i grönt och blått samt ett kolfilter, och högt upp ett vitt bomullsliknande tunt ett.
Jag har tyvärr inga foton.
Var dessa fakta till någon nytta?