cichlids4fun Bild 2: De stora karen bakifrån, där jag byggt hyllor för akvarien och prylar. ehhh ska du ha vatten i det övre på baksidan ser lite ostabilt ut.... hur stort är det?
StefanL Håller med. Ser mycket vekt ut för att fylla karen med vatten...men det har du kanske inte tänkt?
endymion Jo det har jag tänkt på, den mesta kraften går rakt ner i golvet. Jag har hängt i det utan att det svajjar särskilt mycket. Men jag ska säkra lite till i taket ändå.
StefanL Så här gjorde jag när jag fixade hylla. Gängstång och betongexpander. Det ser tryggare ut. Bor du i Skövde? Kanske bjuder in till besök Bjerland?;) Det är så många som kommer från Skövde eller dess närhet som är på forumet nu. Mycket roligt!
bjerland Det ser tryggare ut. Bor du i Skövde? Kanske bjuder in till besök Bjerland?;) Det är så många som kommer från Skövde eller dess närhet som är på forumet nu. Mycket roligt! Helt ok med besök.
endymion Fick igång en ställning med två 222 :or och ett 200 idag. Samt att jag monterade en ställning med 4 st 105 liter. Lite bilder
endymion Ser snyggt ut endymon. Det är snart dax för ett nytt besök ser ja:):) Ha inte frun som väntar utanför i bilen denna gång då. Så du har tid att titta lite och prata lite skit :)
LN Hihihihihihi jo hon och barna var inte alls lika pigga på att svänga förbi din lokal så att det misstaget undviker ja i fortsättningen:)
endymion Jahå då är man "invigd" .... översta nystartade 200 karet hade spruckit inatt. Vattnet var väl inget stort problem, det mesta rann ner i karen under. Men fisken jag hade hunnit stoppa i, 25 Hinderi 5-6 cm, 8 Lipochromis melanopterus och 10 Lithochromis xantopherynx var döda, melanopterus var de enda jag känner till i Sverige. Så jag får väl hämta fler :( , xantopherynxen har jag hunnit få yngel på så det är inget problem. Men få fasen va tradigt.... Men när jag undersökte karet tyckte jag bottenglaset såg tunt ut, det var bara 5 mm tjockt vid kontroll. Jag som tyckte det såg fabrikstillverkat ut men det kan det knappast ha varit. Ja Robban du är också välkommen
endymion Sitter för tillfället och funderar på om man ska bygga Centralfilter(droppfilter) med integrerat vattenbyte. Har ritat en skiss på det hela. Någon som har några tankar om det hela?
StefanL Jahå då är man "invigd" .... översta nystartade 200 karet hade spruckit inatt. Vattnet var väl inget stort problem, det mesta rann ner i karen under. Men fisken jag hade hunnit stoppa i, 25 Hinderi 5-6 cm, 8 Lipochromis melanopterus och 10 Lithochromis xantopherynx var döda, melanopterus var de enda jag känner till i Sverige. Så jag får väl hämta fler :( , xantopherynxen har jag hunnit få yngel på så det är inget problem. Men få fasen va tradigt.... Men när jag undersökte karet tyckte jag bottenglaset såg tunt ut, det var bara 5 mm tjockt vid kontroll. Jag som tyckte det såg fabrikstillverkat ut men det kan det knappast ha varit. Ja Robban du är också välkommen Usch det var tråkigt att höra Albin! Akvariet gör väl nästan detsamma utan det är ju mest fiskarna som det känns extra tråkigt med. Hoppas du snart får tag på ett nytt..som håller.
slarvid Sitter för tillfället och funderar på om man ska bygga Centralfilter(droppfilter) med integrerat vattenbyte. Har ritat en skiss på det hela. Någon som har några tankar om det hela? vad ska du ha för mått på det? Jag har ett sånt droppfilter med biobollar i.... fast det kanske behövs moddas lite i utblåset för din del...
endymion Usch det var tråkigt att höra Albin! Akvariet gör väl nästan detsamma utan det är ju mest fiskarna som det känns extra tråkigt med. Hoppas du snart får tag på ett nytt..som håller. Ja det är ju ett halvår sedan nu..... så jag har fått tag på all fisk igen.
endymion vad ska du ha för mått på det? Jag har ett sånt droppfilter med biobollar i.... fast det kanske behövs moddas lite i utblåset för din del... Själva filtret kommer vara ca 1.80 högt och 45 brett. Det kommer innehålla minst 100 liter biobollar.
StefanL Ja det är ju ett halvår sedan nu..... så jag har fått tag på all fisk igen. Ah..missade det när det hände så jag trodde det var nytt.:I Bra att du hämtat dig från det missödet!:D
slarvid Själva filtret kommer vara ca 1.80 högt och 45 brett. Det kommer innehålla minst 100 liter biobollar. haha... ooopss.... kollade inte hela tråden... har ett som kam va 15L eller nått.... inte mätt... hehe...
endymion Jahå då har man släpat in ännu fler kar i lokalen. Eller jag och jag, Robban hjälpte ju till också.... tack så mycket för hjälpen Robban. Så nu har jag: 1 x 1065 1 x 600 2 x 540 2 x 460 2 x 425 4 x 375 2 x 350 8 x 310 6 x 222 3 x 200 9 x 125 1 x 112 6 x 105 18 x 98 3 x 48 2 x 42 Vilket blir ca 15 m³ Ena ställningen saknar dock 4 st 310 kar men det ska fyllas på efter sommaren antagligen. Nästa projekt är som sagt att bygga centralfilter med integrerat vattenbyte. Dessutom kommer jag sätta in en elcentral i lokalen så jag kan reglera ljus och pumpar var för sig. Bilder på senaste karen