tezz
HåkanMJa Tezz, jag vet inte om vi skall ta ditt förslag på allvar eller om du driver med oss.
Oavsett vad så lär det bli fult som stryk att plasta in trä, isåfall kan man lika gärna göra
dekorationer enbart av plast.
Till Olof: jag tror som du att ek är bäst men tyvärr finns det inte så gott om dem
här i norrbotten. Jag kommer i alla fall att testa asp, håller det i 3 år så är det ok för mig,
I annat fall så är man en erfarenhet rikare.
ja fult kanske det blir men det håller det va det enda jag sagt
MickeA
Jag har alltid använt mig av rötter som jag plockat i sjökanten vid sommarstugan. Jag har aldrig haft några problem med det vad jag kan se. Fiskarna har alltid mått bra, i alla fall har inga problem uppkommit som kan härledas till trät. Vad det är för träslag har jag ingen aning om, det är nog alla möjliga gissar jag. Tall, gran, björk, asp och al växer det vid sjön i alla fall.
Plockar man bara trä som legat i vatten i många år så tror jag inte att det är några problem alls. Enda som kan vara jobbigt är att det flyter, men det går ju att avhjälpa.
I stora akvariet har jag några riktigt rejäla stubbar. Den största vägde nog 50-60kilo torr skulle jag gissa. dom sitter fastlimmade mot botten.
I början fick jag en massa infusorier i och för sig, troligen för att jag inte brydde mig om att göra rent dom speciellt noga heller, men det är ju inte nåt allvarligt problem direkt
Per-B
Jag tänkte fixa till min eka till våren så båtplast och hållbarhet tycker jag är spännande. Jag har googlat men inte hittat plast med garanti på så lång hållbarhet. Är du bussig och skickar några länkar Tezz?
tezz
Per BjellertJag tänkte fixa till min eka till våren så båtplast och hållbarhet tycker jag är spännande. Jag har googlat men inte hittat plast med garanti på så lång hållbarhet. Är du bussig och skickar några länkar Tezz?
Har aldrig kollat efter det på nätet så du får nog leta själv
Lycka till med ekan:D
PatrikMalmo
Tror samma sak gäller för nedbrytning i vatten som på land, dvs de hårdaste träslagen håller längst. Enig med Olof där, ek borde hålla längst. Möjligen i konkurrens med bok, som ju också är extremt hårt. Dessa träd står ju även emot olika angrepp från skadeinsekter allra längst. Hade inte vi påverkat naturen hade Sverige varit täckt av ek/bokskog från Skåne och upp till Vänern/Vättern ungefär (strax ovanför går en klimatgräns).
Barrträd ska man undvika, då de innehåller olika terpentener i färskare tillstånd. Fast liksom många andra här har jag plockat tallrötter från torvmosse, och de har funkat bra. Ju mer urlakade de är desto bättre, verkar principen vara generellt. Enligt modellen ovan så borde man också dra sig från mjukare/porösare träslag, de ruttnar förmodligen snabbast.
Hilsen,
P
anli
Ek, bok och äppel har jag själv i mängder. Grenen från äppelträdet var dött och är en meter lång och diametern 15 cm. Funkar finfint... lät den ligga och dra vatten i dammen under en sommar. De andra smalare bok (torra pinnar på markrn) och ek (ej torkad) stoppades i direkt.
L-malarna gnager frikst på dessa, så de fick ganska snabbt en snygg finish.
Har haft dessa liggande i karet 1,5 till 2 år. Flyttade på den stora grenen alldeles nyss och den var i gott skick.
PatrikMalmo
Till L-malar tror jag det funkar finfint att tom stoppa i relativt färska grenar av just ek/bok/fruktträd. De gnager ju massor, så att få någon slags infusoriebildning på dem när det är L-malar i karet verkar svårt. Misstänker rätt starkt att många malar öht i naturen lever just på det där slemlagret som bildas på akvarieinredningen. Kruxet är att det tar slut så snabbt i akvariet.
Hilsen,
P
imported
Patrik.
Var i Malmötrakten plockade du dina grenar/rötter??
PatrikMalmo
Magnus22000Patrik.
Var i Malmötrakten plockade du dina grenar/rötter??
Grenar har jag tagit där jag hittat dem, har sedan bara skållat dem för att få död på bakterier. Tallrötterna i mossen plockade vi från en torvtäkt någonstans runt Höör/Hörby om jag inte missminner mig. Ska du plocka därifrån är det klokt att fråga företaget först.
Hilsen,
P
Havs
Alrötter ibland grenar är något jag använt i mina kar under lång tid. De är också lite mjukare. Ancistrusarna föredrar dem framför lite hårdare träslag, som det ofta är i de rotbitar som man köper i butik.
När alrötterna är relativt nya kan de se ett lite rödaktigta ut. Snyggt, tycker jag.
Kul tråd det här med massor av förslag. :D
En riktig rottank som jag såg på en malsida.
http://www.plecofanatics.com/gallery/showphoto.php/photo/241/cat/503
imported
PatrikMalmoGrenar har jag tagit där jag hittat dem, har sedan bara skållat dem för att få död på bakterier. Tallrötterna i mossen plockade vi från en torvtäkt någonstans runt Höör/Hörby om jag inte missminner mig. Ska du plocka därifrån är det klokt att fråga företaget först.
Hilsen,
P
Tackar, Ska ut i bokskogen och titta lite
daniel_i_malmo
HazelCREn riktig rottank som jag såg på en malsida.
http://www.plecofanatics.com/gallery/showphoto.php/photo/241/cat/503
Hmm... det tog ett tag innan jag upptäckte malen.
imported
Jag är också sugen på att lägga i lite egna grenar/rötter. Lite levande äpplegrenar ska jag testa först, om jag hittar några fina.
Tror ni att det går lika bra att hämta rötter från en vanlig mosse, eller måste det vara just torvmosse?
Fast det är mycket granskog häromkring, så det kanske blir för surt att gräva upp nånting från mossen i skogen.
PatrikMalmo
En mosse är väl en mosse, liksom - surhål med just mängder av mossa i olika stadier av nedbrytning. I de flesta delarna av vårt avlånga land är grunden jord/sten som inte är hårdhetsbildande. Tror att det går alldeles utmärkt med rötter från vilken mosse som helst, det viktiga är att de är rätt urlakade så att de inte ruttnar för snabbt. Som jag nämnt tidigare hade jag inte använt för färskt barrträd av någon sort, pga terpentener. Urlakat barrträd går däremot bra. Testa och se, har du möjlighet kan du prova i ett mindre kar först. Och gå inte ner dig i mossen, det är otrevligt att plurra i sådana (vet jag alldeles av egen erfarenhet...)!!
Jag är också övertygad om att du får en sur reaktion oavsett vilken mosse du plockat rötterna ifrån. Kan vara bra att hålla lite koll på pH så att det inte störtdyker. I den torv jag tagit från naturen så går iof inte pH ner längre än till ca 5,0 - kan vara bra att veta. Apisto lär stormtrivas i sådant vatten, men sjöciklider blir nog inte lika glada.
Hilsen,
P