Niclas LarssonSnygg bifasciata blir avundsjuk, angående besättning är det lite intressant du har fått lek på ett par 540 när dom gått i ett 1125 innan, om det beror på att dom kanske inte var ensamna i 1125 eller nåt annat är frågan, hur som helst hade Jeff Rapps sina firrar i vad jag tyckte trånga kar. tror att fullvuxna citrinellum och Argentea gick i kar mellan 240 och 375 l (uppskattningsvis) han hade egentligen inga stora kar. Och bevisligen lekae ju hans fiskar ofta.
Sedan undrar jag bara lite hur andra besatt sina kar antal invider osv. enbart för att få lite tips, för jag har ett vildfångat Bocourtipar på väg in och behöver stoppa i dom tillsammans med citrinellum i ett 540.
Jo det är ju så att det i regel lättare blir lek i mindre kar då hanarna i stort sett tvingar fram lek med honorna eftersom dom då har mindre möjlighet att komma undan hanen, då är valet lek eller oftast död för honorna. Jag rekomenderar dock inte att hålla fisken i för små kar...
Stora fiskar som är 25 cm och uppåt färgar dessutom ut på ett helt annat sätt i ett stort kar, så ju större ju bättre..
Grattis till VF Bocourti Niclas, kul med lite nytt friskt blod av dom i Sverige..
Som Jimmy säger så är det ju lite olika från fisk till fisk hur dom är och så, hur stora är Midasarna respektive Bocourtin?
Är det något par av Midasarna?