Erik ÅhlanderAbsolut inte. Jag försöker snarare förstå hur jag och andra använder ORDET biotopakvarium och vad vi menar med det. Jag tycker (undermedvetet) att man ska ha Malawi för sig och Tanganyika för sig (om man nu har såna fiskar) men jag förstår inte varför jag tycker det. Det är det jag menar med att det inte har så mycket med biologi att göra.
Nån gång har jag läst i nån gammal akvariebok att ett akvarium snarare avbildar en park eller en trädgård än ett stycke natur. Och så är det ju - oftast.
Sedan vill jag gärna väcka intresse för relationen natur - akvarium. Man kan ha många filosofiska funderingar kring akvaristik. Man kan fråga om man gör nytta eller skada genom att ha akvarium. Jag hävdar att man gör nytta genom att förståelsen för de biologiska sammanhangen ökar. Men då får banne mig alla akvarister bli duktiga biologer så att jag får rätt!;)
Diskussionen kring habitat/biotop har varit uppe tidigare, och jag får väl hålla med om att det är lite slappt kring hur orden används (även av mig, jag syndare...), men samtidigt får man acceptera hur akvarister i gemen uppfattar sakerna och utgå från det. Jag ser iof inget fel i att försöka förändra det, men det är lite ett Don Quijote-uppdrag... och många väderkvarnar finns det. En hel del trevliga sådana också, faktiskt de allra flesta. ;)
Hilsen,
P