mighty mattisEfter att ha provfyllt det verkar det som det läcker i höger hörn. Så lite men ändå! Det var hur tätt som helst när det var halvfyllt men helfyllt verkar det som det läcker lite. Blir väl att slita ut bakre fogen, fogen på högra sidan samt den i bakre högra hörnet. Känns otroligt tråkigt, mina alunocaror har kommit också men det går väl ingen nöd på dem i fiskaffären. Men, men skam den som ger sig heter det ju.
Hej har läst en del nu i tråden.
Jag har limmat om ett antal akvarier.Inte så svårt om man är noggrann.
Skär loss en ruta i tage,börja med bakre.Skär med vasst rakblad och gör noga
ren med aceton.Fäst bakrutan i botten, fixera med stag.Lägg bara först en
limfog i kontaktytan.
Fäst väl rengjorda sidostycken i botten och bakstycke med "kontaktfog".
Till slut fäster du frontrutan på samma sätt.
När detta är klart bör man lägga ett undre stag inuti burken,som skall ha rätt
mått. Du måste alltså mäta upp innermåtten och detta skall limmas både i botten och
i fram,bakkannt.Extra förstärkning i mitten av karet.
Man måste alltid låta silikonet härda mellan momenten.Dvs. skynda långsamt.
Jag tycker också att man bör ha samma stag i överkannt,dels för att få ev. täckglas
att fungera bra.
OBS! När detta har torkat(härdat) ordentligt lägger man en grov fog med silikon i
alla innerkanter.Speciellt mycket behövs i botten(synns ju inte när gruset kommer på.)Sidokanterna vill man kanske ha lite snyggare.Använd spattel.men lägg på ordentligt.
När limmet har härdat och du har provtryckt behållaren kan du med rakblad(försiktigt)
skära bort överskottet.Använd alltid aceton och andningsskydd.
Normalt behöver man inte lägga på mer i ytterkanterna,men om det uppstår "hål"
i fogarna,skall man försiktigt fylla dessa med spattel utifrån.
Detta har jag gjort ganska många gånger,lite pyssel är det och noggrannhet är,
a.och o.
Jag har ibland haft för bråttom.Det går inte. Låt behållaren stå några veckor för
torkning.
Lycka till
Håkan