Discus ser jag inte som särdeles svår att hålla (svårare att odla) jämfört med dvärg-crenichiclorna. VF-discus är trixigare, även där kan vattenvärdena spela stor roll (samt sjukdomar och matvägran). Odlad discus vet jag i vart fall en hel del som kör som normal sällskapsfisk, med kranvatten och allt. De leker, men det blir självklart inga yngel. Många rovfiskar är inte heller särdeles svårhållna avseende vattenvärdena, men alla firrar som blir stora behöver förr eller senare stort kar. Du får ha en rejäl balja för ett stim fullvuxna tigerfirrar... ;)
Channa finns i ett par mindre varianter också, rätt fräcka tycker jag. Har själv Channa gachua, och de landar inte på mer än ca 20 cm. De är dock verkliga kraftpaket trots sin "litenhet", och hoppar gärna. Köpte 10 från början och två slukades rätt snabbt av sina knappt större syskon. En tredje lyfte själv av täckglaset genom ett hopp och slutade sina dagar på golvet. Numera ligger det sten på täckglaset. Alltid sugna på en matbit, och har varit uppe i handen vid matning. Jepp, de bits. Inte kinkiga med vattenvärdena i vart fall.
Pappsen till mina firrar kan du se nästan längst ner på denna sidan:
http://www.alfanita.com/fishlist_s.htm
Hilsen,
P