MickeHaha....första gången jag stötte på dig var på färjan från Torekov till Hallands Väderö för ett antal år sedan. Då satt du och rabblade tekniska finesser på dina kamerapryttlar för dina fotopolare. Men det var väl en ungdomssynd och får väl anses vara preskiberat idag ;)
Mycket har hänt sen dess. Då förstod jag mig inte på gubbarna som inte kunde de tekniska finesserna på sina kameror. Jag tyckte det var hur konstigt som helst att de inte hade koll. En gubbe med fem bladare visste inte ens vilken modell han hade. Han fotograferade och använde kamrorna, snöade inte in sig på onödigt vetande. Vet en målare hur många strån hans borste har? Nu har jag faktiskt själv blivit exakt likadan.
Jag kan ingenting om vad som händer i utvecklingen just nu, det skall jag erkänna. De stora inovativa förändringarna hänger jag med på, men du såg ju själv att jag är helt lost vad gäller minnesöverföring och sånt. Jag vet vad som funkar för hur jag fotar och hur jag vill att det skall funka, inte mer! Folk frågar ofta mig vad de skall köpa för kompaktkamera. Jag har absolut ingen aning!
Jag skall köpa en ny kamera nu och tar helt enkelt den Canon jag anser att vi har råd med utan att fundera närmare på det. Jag litar på att den är bra, för jag har alltid älskat Canon och de har aldrig svikit mig. Vad gäller Canon har jag gått genom Canon AE, Canon F-1, Canon EOS 50E, Canon EOS 3, Canon 10D och nu blir det en Canon 30D. Canon F-1 säljer jag aldrig! Det är min absoluta favorit av alla kameror! Jag kan rekommendera vem som helst att testa en sådan!
Så länge kameran har en slutare, en bländare, en sensor som är ok, manuella inställningar, lagfri avtryckare och möjligheter för att koppla studioblixtar etc så är det bra för mig faktiskt.
Jag säger som mästerfotografen Henri Cartier-Bresson: "Photography has not changed since it’s origin except in its technical aspects, which for me are not important.”
Flummigt och kanske lite paradoxalt med tanke på mitt tidigare inlägg men i princip skall man välja den kamera man tycker känns bra att jobba med! Om det står Pentax, Contax, Leica, Hasselblad, Nikon, Canon, Sony, Minolta, Samsung eller vad som helst spelar absolut ingen som helst roll! Satsa isåfall på optiken, för det är där det magiska sker!