Hasse H:
citat: Jag bara menar att det är lite naivt att tycka att "handlarna är till för sin lokalbefolkning". Det är ju snarare tvärtom. Utan kunder, ingen handlare. Normal kapitalistisk logik.
Som affärsinnehavare (handlare) måste man väl tänka på vilket kundunderlag det finns för att starta en butik...man bör också efter starten se till att just det kundunderlaget stannar kvar så verksamheten kan finnas.
Hur du än vill kasta om detta så är det i slutänden konsumenten som styr handlarens existens. Därför menar jag att handlaren måste genom service, pris och kvalitet se till att han säljer produkter som gör att lokalbefolkningen köper. Jag kan inte fatta att en del handlare har genomgående höga priser och sedan undrar varför de har minskat på kunder.
Om handlaren vet om att han ingen konkurrent har på orten så kan han hålla höga priser då det skulle kosta för konsumenten att åka till den andra butiker (Landsortslogik för köpmän).
"Normal kapitalistisk logik"...hm...kanske det...jag förstår dock din tanke och kanske menar vi samma men missförstår varandra...*s*
Stefan, Skövde
375L Frigobakgrund
2st 100L
Malawi