"så ett akvarium på har en längd på 150cm men bara har 250liter går lika bra som ett akvarium med samma längd men som har 100liter till?"
Ja, det tycker jag, åtminstone när det gäller mindre ciklider som sebraciklider. Har man större fiskar så kommer däremot literantalet in i bilden eftersom man måste lyckas filtrera vattnet också...
"Oki så om ja inreder det rätt o har jämnstora fiskar så borde det gå bra?"
Jepp, men helst ska de även vara jämnaggressiva också. Risken finns annars att det aggressivare paret tar hela karet i besittning...
"Är det bara hanarna som är ilskna av sig, lr är honorna lika ilskna av sig?"
Hanarna är aggressivast men när de har ägg eller yngel så är båda tokaggressiva, hanen är däremot större och kan därför göra störst skada på andra fiskar.
"oki så om ja bygger upp akvariumet på så sätt och viss att ja har två grottor på var sida om akvariumet och sedan en "häck" lr en stor rot i mitten, så ska det gå?"
Det låter jättebra, det är precis så jag har gjort och det har fungerat perfekt än så länge. :)
"Matar du dina fiskar med räkmix, har funderat lite på om man skulle mata de med räxmix med.. "
Nä, jag har jaguarciklider också så jag måste liksom anpassa maten litegrann efter dem, jaguarcikliderna vill ha större och köttigare bitar av maten, mixad mat blir liksom bara en dimma i karet när jaguarcikliderna är färdiga...

Jag brukar däremot mata med räkor som jag delar i lämpliga bitar, både sebrorna och jaguarcikliderna äter av detta med stor aptit. :)
"Oj hundra stycken.. överlevde alla? Vad gjorde du med dem, ja menar det går ju inte att behålla alla..."
Alla försvann tyvärr spårlöst efter bara två veckor...

Jaguarcikliderna tog en del, chokladmalen tog ännu fler och ytterfiltret tog de sista...
"När blir de könsmogna då?"
Mina små sebror som går i 120 liters karet och som har yngel nu är ca 3-4cm och jag gissar att det är ungefär vid den storleken som de blir könsmogna.
"Nej ja tycker att det är dåligt att se en fisk som en tillgång till levande föda... hur många yngel den må få.."
I naturen äter ju större fiskar mindre fiskar så det är ju inget onaturligt direkt, däremot så kan ju den jagade fisken inte fly särskilt långt i ett akvarium och ynglena kan ju inte direkt försvara sig, deras öde är mer eller mindre förutbestämt redan när de når vattenytan... Det är ju lite grymt förstås.
Mvh Fredrik Isaksson