endymionZoomen var inte i närheten av Olympusen.
På vilket sätt menar du då? En zoom som zoomar långt, alltså täcker ett långt brännviddsområde, är oftast inte så mycket att ha eftersom den största bländaren oftast är ganska liten, typ 5,6 eller 6,5 eller 6,7 eller så. Det är ett ganska säkert tecken på att det inte är speciellt skarpt heller. Speciellt om den förändras genom zoomen, typ 5,6-6,7. Zoomar med stora brännviddsspann med en hyfsad bländare, typ 2,8 eller 4,0 är oftast svindyra...
Det är lätt att imponeras av en lång zoom i butiken, men när du använder kameran sen, i situationer med svagt ljust inser man att man kanske inte skulle köpt den längsta zoomen ändå, om det nu inte är en 2,8 eller 4,0 fast, men det tror jag inte??
endymionMen när är det man vill ha annan optik? Förklara gärna så jag lär mig nått :)
Tyvärr är det ju så att om det skall smaka så kostar det. Allt hänger lite på vad ditt mål med fotograferande är. Skall du visa lite 500 pixlar breda filer här på ciklid.se så finns det ju ingen optik som inte duger. Möjligtvis skulle det vara plastoptiken i en HOLGA då. Men skall du blåsa upp lite bilder då och då så ser man stor skillnad direkt.
Varje situation är unik och valet av optik sker ju ungefär på samma sätt som när en golfare väljer klubba. Är det 70 meter kvar till green så väljer han inte en driver, han väljer en pitch. För att förklara tydligare så kan jag presentera min optikarsenal ;)
20-35mm f/2,8L - för vidvinkelbilder
50mm f/1,8 - för porträtt
90mm f/2,8 macro - för macro, fiskar, blommor, mossa, fjärilar etc.
100mm f/2,0 - för mörka situationer, typ konserter etc..
300mm f/4L - för telefoto, fåglar, djur, sport etc.
Varje objektiv, när det arbetar i sitt omfång är kanon, men det går inte att köpa en zoom och täcka allt. Det är som att ha en golfklubba som klarar alla slag (inte riktigt, men nästan) Det är lixom emot fysikens lagar, och man kan inte förändra fysikens lagar, som en känd sci-fi man en gång sa ;)
Sen kan man ju ta den lata, billiga vägen såklart. Det finns ju zoomar från 28-400 etc. De är säkert helt ok, men det går inte att jämföra med kvaliten i fast optik, om man nu inte köper svindyra zoomar vill säga...