Hej!
Jag har en fråga? ska man lägga blixten uppe på akvariet för och få bra bilder eller kan man få bra bilder genom att fota framifrån,Mvh Ann-Mari:)
En extern blixt ovanifrån och kamerans inbyggda framifrån inställd som upplättningsblixt tycker jag ger bäst resultat, då eliminerar man de flesta skuggorna.
[/quote
]Jahå nu har jag fotat ett tag med min Nikon D40 och är väl på det hela mycket nöjd. Där jag stött på problem är att få fokus på fisk som går i akvarier med ojämnt ljus. Samt att få bra detaljåtergivning på kolsvart fisk. Går dessa problem lösa med andra objektiv? Och så fall vilka objektiv är att rekomendera? Hoppas jag utryckt med tydligt nog och inte blandat ihop begrepp :)
Dåliga kontraster kan göra att autofokus får svårt att låsa. När det gäller objektiv så kan man väl säga att ljusstarkare objektiv generellt ger snabbare och mer exakt autofokus.
Svarta fiskar kan vara svåra att få bra exponerade, det kan ibland bli bättre om man underexponerar 0.3 steg. Använd gärna också centrumvägd- eller spotmätning för att styra exponeringen efter fisken och inte efter omgivningen.