Skillnaden är ju att auratusen har ju lite mer än bara en stark färg. Beskriv rödzebran med samma innlevelse som du beskrev auratusen =)
Ah...nu dissar du Röd Zebran lite oförtjänt deelay. Det är en mycket fin mbuna, men den är uttjatad och till vissa delar sönderavlad och det är väl kanske det som förstör lite för arten för de som är "gamla" i gamet. För relativt nystartade akvarister är Röd Zebran en kanonfin art och dess röda färg ger en härlig kontrast i karet. Jag har alltid uppskattat Röd Zebran om det varit fina exemplar med en fin naturlig orange-röd ton med blå hanar. Det är Röd Zebra för mig. Gillar för övrigt astaxanthin matade Röd Zebra mer än fisrosa och blekgula som avlats ned till låg standard.
För mig blir det lite krystat när man dissar Röd Zebran men samtidigt vill ha Aulonocara "firefish" bara för att den är vackert...hm..röd.;)
Om man pratar eleganta Tropheus så finns det många arter som kanske inte är direkt färgstarka men som har det där lilla extra. Jag gillade verkligen Tropheus brichardi, Mpimbwe när jag hade den arten samt att jag alltid småsneglat en hel del på Tropheus moori, Murago. Hade ju som bekant Tropheus moori, Chaitika VF förut och de var snygga...trots sina ganska dunkla färger.
De vackraste troffarna jag haft är i turordning:
Tropheus moori, Kachese
Tropheus moori, Kasanga
Tropheus moori, Pemba
Tropheus moori, "duboisi"
Tropheus brichardi, Mpimbwe
Tropheus moori, Ikola
Stiffes Nkonde är ju hur snygga som helst!