johan erikssonBrukade beställa via Arken här i haparanda tidigare men han har slutat, Djurmagazinet har ungefär samma pålägg på troffar som på guppies så det känns inte så aktuellt (220 kr/st för 3cm dubbar). Rolle har jag inte varit till på länge men för nåt år sen var det alldeles för mycket tjeckisk fisk, hade en grupp med tjeckiska dubbar som jag tycker fick en konstig kroppsform som vuxna. Du vet ingen privatperson som odlar troffar inom några timmars bilresa?
Rolle har väll ungefär samma pålägg tror jag betalade 175kr/st för mina när dom var 2-3cm...
Nja vet som ingen som odlar. Ska jag vara ärlig vet jag inte om någon annan som har troffar i pite just nu. i lule vet jag att en av luleakvaristerna skaffade för ett tag sen en grupp med unga/yngel dubbar. Finns ju säkert folk som man inte känner till som har troffar. Men det är väldigt få här uppe (vad jag vet) som har lite ovanligare fiskar (inte bara troffar) tyvär. tror ju att det mycket beror på det dåliga utbudet och att fisken som affärerna ofta har inne är av dålig kvalite. Gissar att dom passar på när dom får nått billigt erbjudande. För när man beställer så tycker jag att kvaliten ofta är högre (även priset). Ett litet tips kan ju vara akvariekällaren här i stan. Dock är kanske inte kunskaps nivån på topp så räkna inte med att få någon hjälp. Och sen så tar han bara från akvarieteknik så utbudet är väldigt begränsat om man vill ha troffar. Men priset brukar ofta vara helt okej och fisken av bra kvalite (oftast) men som sagt du ska inte räkna med att han kan hjälpa dig allt för mycket om du får problem.
Sen så börjar jag få en hel del yngel nu. men har tänkt först och främst utöka min egen grupp eftersom att den är i minsta laget (från början 15) nu är det väll ungefär lika många yngel/ungfiskar bland stenarna som vuxna. Men är några som byta/köpa av mig yngel så fort jag tycker att jag har nog.