Faktisk så är där inte specielt skitigt ändå jag minskat vatten bytena till varannan vecka (fiskarna är faktiskt finare i färgerna och verkar må bättre sen jag minskade vatten byterna)
Som filtrering använder jag ett fluval 404 i ena hörnan andra hörnan har jag ett plast galler ca 58x40cm som avgränsar hörnan som är fylld med blå fiter matta samt en pump på 2000lh
Faktiskt det ända kar jag har som jag är nöjd med filtreringen på (ph aldrig lägre än 7,9)
Anledningen till att det ser skitigt ut är en fruktansvärt repig ruta samt att jag filmar med mobilen
karet har gått sen februari och jag har aldrig tvättat filtren flödet är lika bra nu som vid starten
Ok. Det kan ju förklara att det ser lite "suddigt" ut och att man luras av att det är skitigt. Tror dock inte att det skulle skada med mer filtreringskapacitet/cirkulation med tanke på hur du byggt upp karet (inga fel utan bara en annorlunda stenuppbyggnad).
Dina pumpar ger en cirkulationskraft på ca 2850L/h vilket i sig kan duga även om jag själv tycker det är lite i underkant.
Fluval 404 ger 1300L/h utan filtermaterial men går ned till ca 850L/h med filtermaterial. Du har ett kar där smuts kan stanna en stund i alla gångar och skrevor mellan stenar och det kan i längden missgynna karet.
Både cirkulationen och filtreringskapaciteten kunde ökas för att få bättre vattenkvalitet.
Du ser ju bäst hur det ser ut och hur gruppen agerar så det är svårt för mig att avgöra om ditt duger eller inte. Ville bara skapa tanke runt det du diskuterat tidigare och det en del sagt här.
Sett i det stora hela så är ditt kar ett av de snyggaste troffekar jag sett med en mycket fin grupp Ikolor.
Vilka övriga värden har du förutom ett stabilt pH på 7,9+?