MickeI den här diskussionen måste jag flika in västafrikanerna igen ;). Där har man allt, ciklider som uppvisar en mängd olika intressanta lekbeteenden, tetror, killis, barber, malar och många udda fiskar som t ex. kulfiskar, knivfiskar och elefantnosfiskar. Varför är intresset så litet för denna grupp fiskar?
Där tror jag en stor del faktiskt ligger i att dessa firrar kan vara svåra att hitta. Visst, ett gäng olika paletter finns i handeln, fjärilsfisk brukar också finnas och i de lite mer välsorterade, angolabarb. Men sen då? Alla de små tetrorna ser man nästan aldrig, inte heller de flera varianter på Kongotetror som faktiskt finns. De mer udda cikliderna får man leta bra länge efter, men det kan gå. Små barber, bortsett från angolabarben? Har sett fjärilsbarb en enda gång i livet. Killisarna får man också leta rätt duktigt efter, ffa säsongsfirrarna. De små pleco-liknande malarna får man knappt tag på alls, de är tydligen transportkänsliga som Sören...
...fast jag håller med dig att Västafrika har mycket intressant att bjuda på, och det var under en rätt lång period min verkliga favoritvärldsdel. Och visst, letar man så kan man hitta en hel del, men det ska till specialbutiker och rätt stort tålamod för att hitta dem.
Sorry om vi kidnappade tråden lite!! ;)
Hilsen,
P