Jeg har flere Vieja arter, og har hatt Vieja i mange år. Min erfaring er at hannene er meget forskjellige i gemytt selv innen samme art. Noen par går fint både to og tre par sammen i en 540. Akvariet må da være innredet med tre tydelige revir. Fiskene både leker og drar frem yngel. Andre hanner er helt rabiate og hunnen (og annen fisk) må få gjemmesteder hvor hannen ikke når dem, huler el. Regani som du ber om spesielt er noe sky, hannene mine krangler ihvertfall ikke. Her har jeg to hanner og tre hunner i en 540 sammen med ett par Vieja Synspillum. Dette går helt fint. Eneste problemet her er at reganien ikke kommer til å få lekt, så Synspillumen skal byttes ut med noen barber eller lignenede (tar gjerne forslag til fisk). Ett par maculicauda deler for tiden en 400 liter med ett par melanurus, begge går på hvert sitt kull nå. Dette skulle etter alt jeg har lest ikke vært mulig, men det går nå fint her. skal si at disse fire fiskene "kjenner" jeg godt. Jeg har også noen Vieja Zonatum og Vieja Argentea på oppforing. De jeg her er mest spent på er vel Argenteaen, de er kjent for å være bråkmakere. Det som en skal tenke på med disse fiskene er at de er store, og kan i slåsskamper gjøre ordentlig skade på motstanderen. Går det riktig ille så dreper hannen sin hun eller en underdanig han på ett par timer. Skarpe tenner har de også. Og ja alle Vieja spiser planter, dvs. etter at de har gravd dem opp. Så har du disse fiskene, så må du følge med på dem til du er trygg på gemyttet deres. En historie her er at for noen år siden hadde jeg en virkelig sinna maculicauda hun. Hun tok livet av to mye større hanner og ett par andre fisk, før jeg lot henne vandre til de evige fiskevann. Dermed er det vel med disse som med alle større fisk, de er også individualister. Jeg er veldig fasinert av Vieja artene, og det skyldes at de er fantastiske i fargene, de blir store og de kan leve i mange år.
Vel dette var litt Vieja erfaringer fra Norge.
Noen bilder finnes på denne Blogg:
http://www.vgb.no/17214/
Ikke sammekvalitet som de i dette forum, men det er nå de jeg har så langt.
Hilsen Henrik