PatrikMalmo
Ja, den frågan ställde jag mig när jag första gången hade skaffat Amanoräkor och de ömsat skal. Här är en kräfta jag fått ta hand om från en kollega som tvingats lägga ner sitt kar. Det börjar bli "matstorlek" på den nu, men uppenbarligen har den inte växt färdigt. Skalet på botten och den nyömsade kräftan sitter i röret till vänster. Satt helt stilla i dagarna två, sedan slukade den sitt skal på mindre än ett dygn. Har ni kräftdjur som ömsar, låt alltså skalen ligga kvar - viktig kalciumkälla!! ;)
Tony
Det är ju väldigt ballt att de lyckas backa ur skalet utan att förstöra det mer. Hur lyckas de krångla sig ur klorna tro?
Prayerman
Kan tänka mig att den kände sig lite vek i sin färska kropp och gärna väntade lite innan den kom fram. Så där skulle man kunna göra, min kropp skulle uppskatta ett fräscht skal. ;)
kajp
Jodu Patrik Trodde också de var döda djur förta gången man såg det. Märkligt hur de kan ta sig ur skalet o det ser helt komplett ut. I tyskland finns det diskusodlare som använder sig av kräftor som förfilter dvs de har ett eget litet utrymme innan filtermaterialen. Säger att det är kanon.
Här en bild av några av mina som sitter i jaktposition. Ser förresten ut som samma art Cherax quadricarinatus
Wilhelm
kaj.p I tyskland finns det diskusodlare som använder sig av kräftor som förfilter dvs de har ett eget litet utrymme innan filtermaterialen. Säger att det är kanon.
Kan du utveckla detta lite? Varför är det kanon?
Erik-Osterlund
Snygga räkor! Hur stora blir dom?
kajp
WilhelmKan du utveckla detta lite? Varför är det kanon?
I karen kör de med två filterfack i det första sitter en kräfta i det andra sitter filtermaterialet.
I kammaren där kräftan sitter finns bara en botten öppning på ca en halv cm Hit kommer allt innan det går in i andra filtert. Osmält skit, matrester annat dött organiskt etc. Då kräftan är en allätare fungerar han som en grovsorterare o jobbar igenom det ätbara en gång till innan det går in i det andra filtret.
kajp
Erik ÖsterlundSnygga räkor! Hur stora blir dom?
Erik Denna "räkan" blir 15-18 cm. exkl antenner
Bjorn
Blir dom "bara" 15-18cm? Jag har för mej att jag läste nån stans att de är rätt poppis som mat i Australien där dom har sitt ursprung. Tror det stod att dom kan väga uppåt 600g. En kräfta på 600g borde väl vara något större än 18cm, eller? Dom vi säljer på jobbet är väl 6-7cm när vi får in dom, men dom väger inte många gram...
Mvh
Björn
kajp
Enligt wirbellose iallfall
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=058 Men det finns ju en herrans massa arter o även de som blir större
Bjorn
Det är den stora nackdelen med internet (och övrig litteratur), olika källor säger olika, om i stort sett allt. Enligt ShrimpCrabsAndCrayfish blir den ca 40cm. Alltså mer än dubbelt så stor som tyskarna anger. Det är rätt stor slikknad...
http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/Shrimp.htm?crayfishaustralia.html~mainFrame
Det får mej att tänka på den där låten av Hola Bandola, Vem i hela världen kan man lita på?
Mvh
Björn
drd
BjörnBlir dom "bara" 15-18cm? Jag har för mej att jag läste nån stans att de är rätt poppis som mat i Australien där dom har sitt ursprung. Tror det stod att dom kan väga uppåt 600g. En kräfta på 600g borde väl vara något större än 18cm, eller? Dom vi säljer på jobbet är väl 6-7cm när vi får in dom, men dom väger inte många gram...
Mvh
Björn
Går dessa att köpa i handlen fortfarande alltså ?
kajp
Hmm Det var stor skillnad o andra sidan står det kroppslängd på den tyska sidan HIttar inte om de även mäter spröten på den andra för i så fall stämmer det. För de är långa. :)
Bjorn
drd: Ja, det tror jag... =) I senaste listan från "min grossist" finns den inte med, men jag förutsätter att den kommer in igen. Det har funnits mer eller mindre konstant på listan de senaste två åren. Har eventuellt nån kvar på jobbet. Ring och fråga töserna om du är sugen, vet jag!
Mvh
Björn
Bjorn
Simontorp har den också i lager såg jag. Så visst ska det gå att få tag på den =) Se upp bara så den inte äter upp allt för dyra fiskar. På jobbet hade jag en kräfta på 7-8cm som tog död på en 12cm viltfångad Jurupari...
Mvh
Björn
kajp
Jo visst finns den men man skall nog vara lite försiktigt för enbart signal o vår vanliga kräfta är tillåtna o hålla. Hörde också att fiskeriverket är medvetna om dessa kräftor i handeln och att de skulle gå på offensiven.
PatrikMalmo
Mm, man ska vara lite försiktig med kräftor, det är som Kaj skriver enbart signal- och flodkräfta som man får ha. Och då efter tillstånd om jag inte missminner mig. Ser annars ut som samma art som Kaj har, fast den jag har är klorna vekare på. Har klurat som Sören över vad det är för art, men inte fått fram något bra. Månne en Cherax, och de veka klorna kan förklaras av att det är en hona. Min är bredare över stjärten än ryggskölden också, så det lutar åt det. Cherax finns i flera olika sizer, och de stora kallas inte för inte för sötvattenshummer. Odlas kommersiellt som mat på flera håll i världen. Tror de största kan landa på ett knappt kilo, och kikar man på stora C. destructor så verkar det troligt. En luring är namnen och artbeskrivningarna, de är inte helt korrekta alltid.
Filterfackslösningen är slug, har själv funderat en del på sådant. Har redan nu en koloni red-cherry i sumpen (småttingar som rymt och överlevt) och har en del andra funderingar runt räkor i filtret. Har några polare som av misstag kört med sådant, och det verkar funka finfint. Alltid rengjorda filter och ständig tillgång på levandefoder. Apisto´s, here we go!! ;)
Har för övrigt läst om hur de bär sig åt när de byter skal - de kan tydligen pumpa in och ut vatten i kroppen, så de börjar med att pumpa ut vatten ur kroppen inför ömsningen. Det nya skalet är mycket mjukt, vilket gör att de kan dra sig ur det gamla. Väl ute ur det gamla skalet så pumpar de in vatten i kroppen igen tills de är snäppet större än innan. Det mjuka nya skalet är också orsaken till att de gömmer sig en tid efter ömsningen, de väntar på att det nya ska hårdna.
Hilsen,
P