RhodebaertJag försökte mig på att tömma en Lombardoi idag och jag vet inte om det är jag som tar i för löst men det var stört omöjligt att hålla henne stilla. Så fort jag började bända på underläppen så fick hon spel och ålade sig ur handen. Jag fick ut ett dött och ett levande yngel. Jag gav sedan upp. Hoppas hon inte blev skadad.
Ett fast grepp utan att pressa hårt på fisken. Fisken vilar i handen i fingrarna..mest på långfinger, ringfinger och lillfinger. Tummen och pekfingret fixerar huvud så att fisken inte kan svänga med huvudet och på det sättet slita sig loss. I det läget håller man nu fisken så att den har en stark lutning nedåt medans man tar en, som jag, utböjd hårnål (med rundad plastände) och för in vid fiskens läppar. När jag ser att hårnålen ligger rätt vilande på underläppen trycker jag lätt nedåt och honan öppnar då munnen varav hon antingen spottar ut dom eller så simmar ynglen ut självmant.
Gör man detta rätt så finns det ingen som helst risk för att honan skadar sig eller blir uppskrämd mer än nödvändigt. Jag har gjort detta på olika fiskar av olika storlek och det fungerar kanon. På de större har jag använt lillfinger eller blyertspenna (skolmodell).