Snyggt daniel.
konstigt det där, men de kanske kände konkurensen från dina nyinköpta...;)
hur går det förresten med dem, några märkbara skillnader från dem du har tidigare?
Mina är snygga som attan och kivas lite grand, och jag tror att de ska gå och plocka ut åtminstone 2 par, måste bara ta mig tiden att göra iordning ett lekkar för dem, nu går de i ett tillväxtkar med spartansk inredning.
Snygga rödciklider, är de vanliga på marknaden? om inte så spara några yngel för det köper jag gärna några av dig!:)
Det ena lekparet (det vid den bakre hörnan) är de två nya fiskarna jag köpte i Duisburg i år. Det andra paret, det vid framrutan är två av de sex fiskar jag köpte för drygt ett år sedan.
Jag tvekar inte längre på att det är samma art, de är exakt lika i teckningen och det mest troliga är nog att de fiskar som fanns i Tyskland i år är av samma stam som de jag köpte förra året. Att en del fiskar blir större än vad Lamboj anger i sin bok har nog snarare med god tillgång till mat i akvarier att göra.
Jag har sugit upp lite yngel av det nya paret och förhoppningsvis kan jag få hjälp av en annan medlem här på forumet att dra upp dem, jag har inte plats här hemma. Det andra parets yngel, de vid framrutan, var borta när lysrören tändes i morse.
Jag ska ta till vara lite yngel av Hemichromis sp Bangui så fort jag får tillfälle. Det är en art som verkligen förtjänar att få fotfäste i hobbyn. Den är extremt snygg och inte alls så aggressiv som andra rödciklider. Om du har vägarna förbi köpenhamn så vet jag att de finns i danska akvarieaffärer. Det är ordföranden i det danska ciklidsällskapet som har odlat dem och även de djur jag har.