Det där med vattenbyte och hur ofta och hur stora som man ska göra är en källa till många sanningar men jag tror att det finns en del myter också.
Med modernt kranvatten så kan man "måla in sig i ett hörn" med för mycket vattenbytande.
Med modernt så menar jag att vattnet innehåller kloramin.
Om man är riktigt effektiv i sitt vattnebytande så kommer man att avdöda alla goda bakterier i sitt akvarium. Det gör att man måste fortsätta att byta vatten i tid och otid eftersom fisken ständigt simmar i amonium.
När det gäller Discus-hållning så kan även missförstånd uppkomma eftersom odlare och hobbyakvarister ibland har olika mål och förutsättningar.
Jag bytte också 50% vatten varje dag i mitt Discuskar eftersom fiskarna inte ville simma i amonium. Så fort jag minskade vattenbytandet så kom små problem som ett brev på posten.
Men jag hade inte ställt mig frågan. Varför byter jag egentligen vatten?
Jag la nästan helt av med matning i karet i en månad och miskade vattenbytande efterhand så att sista två veckorna bytte jag inget vatten alls. Efter det så började jag försöka se samband mellan nitrathalt och fiskarnas beteende i mitt akvarium som mina fiskar simmar i med min filtering och mitt fiskbestånd och min mating.
Skälet till att jag byter vatten är att jag vill få bort restprodukter ur vattnet från matningen.
Men en följd av vattenbyte är att en del oönskade bakteriedödande preparat hamnar i karet.
Nu har jag lärt mig genom att dels ha gjort lite nitratmätningar men framför allt lärt mig hur mina fiskar reagerar. Discus är en lätt fisk att "lära sig". Den visar ibland väldigt tydligt att den inte trivs. Den blir skygg, mörk, nervös, andas häftigt, andas med en jäle och har en del andra tix för sig.
Jag kom fram till att jag bytte vatten alldeles för ofta.
För att inte trassla in mig matning, vattentemp, foder, tillväxt, lek och utfärgning så deletade jag just ett långt stycke :).
Om firrarna trivs så kan dom (mina Discus) simma i 80 ppm nitrat utan att fara illa. När 80 är uppmätt så byter jag 50% vatten.
Vill du ha extremt snabb tillväxt på ung fisk så bör nog nitrathalten vara betydligt lägre, men då spelar också en mängd andra parametrar in.
Vill ni kolla hur mina fiskar ser ut så kan ni kolla in denna tråden.
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=53949