malawijanneokej jag har aldrig påstått att jag är en mästare på att förklara i skrift, så jag kan säkert ha skrivit något som kan tolkas fel.
men du skrev i ett tidigare inlägg att du var på rätt väg med din odling,
och med din odling så menade du dina golden yngel som just nu var så små att dom inte gick att sälja, sedan säger du att du kommer följa kjells råd att odla på fiskar som säljer, men kjells råd var ju att inte sälja ciklider, så det var därför jag skrev att jag har tydligen missat något, för du kan väl inte mena att du odlar på golden skulle vara på rätt väg.
om nu rätt väg är att minimera kostnaderna för din odling.
och sedan måste jag få nämna din marknadsundersökning, man får ju hoppas den dan dan du står där i zooaffären med din spann med dina goldenyngel, det är att innehavarn står för sitt löfte att köpa dina yngel, för det kan ju vara så att han köpte in goldenyngel förra veckan och då kanske han inte är så intresserad att köpa in dina dubbelt så dyrt.
så han kanske erbjuder dig en burk tetramin istället.mvh janne
Å jösses. Ska vi ta det sakta? Jag har aldrig påstått att JAG vill tjäna stora pengar på det jag säljer. Är du med så långt? JAG odlar ciklider. Kjell säger att det inte är lämpligt att odla ciklider OM man vill tjäna stora pengar på sin odling. Fortfarande med? DET rådet som Kjell gav gäller därmed inte mig.
Ja, jag anser att utifrån dom 7 råd Kjell gav angående foder, korsningar, utrymme, kvantitet, arter, vattenvärden och avelsdjur så tycks det för en amatör som mig som att jag är på rätt väg vad dessa kategorier beträffade. Fodret kan bli bättre, det finns ingen risk för korsningar hos mig, dom har gott om utrymme, jag odlar i en så liten skala som marknaden kan ta upp, jag odlar en art som tycks vara säljbar här, jag försöker hålla så bra vattenvärden jag kan och jag väljer avelsdjuren med största omsorg. Det är - så här långt - rätt väg enligt mig. Men nej, det betyder inte att jag faktiskt får sälja när det är dags, men jag har gjort vad jag ha kunnat för att så ska ske.
Om rätt väg vore, som du skriver, att minimera kostnaderna för min odling så skulle jag börja dra upp eget levandefoder och proppa fulla karen med levandefödare - men jag är en hobbyodlare, det är inte vad jag strävar efter. Det betyder dock fortfarande att den som VILL tjäna stora pengar på sin odling lämpligen säljer: Det som efterfrågas, där det efterfrågas.