mölnlycke ciklidodlingja varför är egentligen fisken billigare i butikerna på västkusten, kontra uppåt landet? finns det fler odlare? nej det tror jag inte. vad tror ni.mvh malawijanne
Fisk säljs överhuvudtaget för billigt i Sverige. Rent generellt så har levande djur alltid varit för billigt i Sverige, medan däremot tillbehören varit för dyra.
Jämför man t.ex. priserna på fisk i Tyskland så är de oftast dyrare än i Sverige för motsvarande storlek och kvalité och detta trots att marknaden är så oehört mycket större där och att transporterna inom landet (som kostar en hel del) är betydligt billigare. När jag hade mitt grossistföretag i Tyskland så hade jag inoom 10 mils avstånd likla många affärer som sålde fisk som det finns i hela Sverige.
Varför det är dyrare i Stockholm än i Göteborg vet jag inte - men allt är väl dyrare i Stockholm än i Göteborg så de gäller ju inte bara fisk. Kanske beror det på att kostnaderna är i högre i Stockholm (högre hyror, högre löner etc.)
Kanske beror det på att nollåttorna är smartare affärsmän och försöker konkurrera med annat priserna - vad vet jag