malawijannevad menar du med en konstig fråga.
detta är ingen vetenskaplig enkät, men jag tror faktiskt att det är många som är intresserade om det finns elller har funnits duktigare odlare.
En motfråga då , vad menar du själv med duktig odlare? (får läsa första inlägget, så jag inte missat nåt) OK gällde tydligen bara från de tre afrikanska storsjöarna.
Är det den som odlat flest fiskar av en art
Är det den som har odlat flest fiskar av olika arter
Är det den som odlat flest fiskar utan att tömma honorna
Är det den som odlat flest fiskar mer på naturligt sätt.
Malawi-, Tanganyjka- och Victoriaciklider är ju inte svåra att odla. Det behös ju i princip bara en sjujäkla massa akvarier för att ta reda på alla yngel eftersom dessa fiskar i princip leker utan att man behöver anstränga sig det minsta.
Det börjar bli svårt när det gäller Scalarer, discus, alla sorters L-malar, pansarmalar, rockor, mm. mm.
CA leker ju oxå utan problem (de flesta)
Dvärgciklider kan oxå vara trixigt och problematiskt och sedan så finns ju fiskar som "ingen" har odlat ännu. Så dessa personer som odlar dessa svårodlade tycker jag är duktiga och de som är bra på det brukar absolut inte basunera ut detta.
Hur många är det som odlar neon och kardinaltetror med stor framgång? Dessa kan nog räknas på ena handens fingrar.
Så Janne det är mitt svar på din fråga varför jag tycker det är en konstig fråga.
Vi kan ju fortsätta diskutera fredagen den 30:e ;)