Kjell FohrmanVisst kan man leva på att odla akvariefisk i Sverige idag om man nu vill det.
Visserligen är det så att det är dyrare att odla fisk i Sverige än i Asien pga av högre löner här samt högre uppvärmningskostnader, men i gengäld så är fraktkostnaderna enorma från Asien och dels så kan man faktiskt sälja svenskodlat till ett högre pris än asienodlat. Detta kompenserar mer än väl de lägre lönerna och uppvärmingskostnaderna i Asien.
Dock är den stora skillnaden i att i Asien så massproducerar man fiskarna kommersiellt (en odlare odlar oftast bara 1-2 arter). Dvs det handlar inte om en hobby utan om ett yrke - driver man det strikt kommersiellt i Sverige så visst skulle man också kunna leva på det men det vore faktiskt en förbaskat tråkig odling att driva.
Men att klaga och säga att det går inte att konkurrera med Asien är fel - det går om man är beredd att odla komersiellt på samma sätt som de gör.
ja tyvärr har inte jag träffat dom zoohandlarna som är beredda att betala ett högre pris för mina fiskar som är både större och har bättre färg, än dom från tjeckien och tailand.
men det är klart nu bor jag i göteborg där kanske konkurrensen är större.
men klart jag kollar ju samtidigt vad zooaffärerna tar in, det senaste jag såg det var malawicompressiceps från tjeckien ca 50 st dom var ca 2cm och det var i överkant, men som han sa zoohandlarn han hade fått fått dom för 2.50 svenska kronor, vem kan konkurrera med det. sedan vill jag även nämna det för kjell, bara för att du kanske såg att det skulle vara lite kvalite på fisken på den tiden när du hade zooaffär, så har nog tiden gått ifrån dig, nu ser bara zoohandlaren till hur billigt han kan köpa in fisken, sen kan den vara hur liten som helst och kvaliten , hur ska man kunna se det på så små yngel.
jag har nämnt det förut och ja kan nämna det igen, zoohandlarna binder ris åt egen rygg.mvh janne