Ulf M.Hej!
Kul ide att ha ett akvaruim med svenska fiskar! Varför inte testa med småspigg eller elritsa? Då är ju ditt akvarium perfekt i storlek! Elritsa kan jag tänka mig är ganska syrekrävande, men med en rejäl pump kanske det går bra (jag har aldrig testat men kommer nog att göra det nån gång!). Spiggen har ju ett väldigt intressant lekbeteende med bobygge osv. och är lätt att få tag på i mindre dammar, åar och gamla torvgravar. Om du fångar dem nu på våren kan du ju alltid släppa dom fria igen i höst igen om du inte skulle lyckas hitta ett sätt att kyla.
Dessutom kan du ju ha lite större vatteninsekter i ett sånt akvarium också, t.ex trollsländelarver. Kan nog bli väldigt spännande!
Mvh Ulf
Elritsa går bra att ha i akvarium, tror jag har en som längst i ca 3 år. Problemet är att de nästan alltid drabbas av en ögonsjukdom i akvarium. Sjukdomen leder till att ögat svullnar upp och blir stort som en ärta. Men detta var i början av min akvaristiska karriär, så om du försöker med lite medicin eller bättre filtrering kanske det funkar.