Flipper Jag hade ca 40 kg i min 222 lit så en säck på 25 kg skulle räcka för dig... Den finns två storlekar så köp den grovre 0,2 - 1 mm, när du sen suger ut skiten så håll häverten ca 1 cm ovanför sanden så den inte följer med. Jag hade 5 ggr cirkulation och den flyter inte omkring...den är super bra!
Bumling Jag drog i 50 kg i mitt 375 och det tycker jag blev alldeles lagom! HAr oxå den grövre varianten.
imported pallehhttp://www.cichlid-forum.com/videos.php# kolla filmen cleaning sand substrate så får du ett hyfsat bra tips:) Ingen mer än jag på forumet som använder det vattenbytarsystemet som den snubben använder.
palleh endymionIngen mer än jag på forumet som använder det vattenbytarsystemet som den snubben använder. Jag gör det fast ja skiter i att samla sanden i en hink utan häller i mer nytt efterhand istället
Snurbo Ingen som har nån bild på Biltemas super sand ???... Lite sugen på att se hur den ser ut i kulör...
Zaphi Om du kör Biltema, akta dig för den som är 0,1-0,7. Jag gjorde misstaget att köpa den en gång och det blir som betong i karet. Det fick knappt att peta ner ett finger i det ens. Den som är 0,2-1,0 är ganska mycket grövre, även om det kanske inte låter så direkt. Har du bra balans i karet och bra fräs i pumpen så får du inga större problem med skit på substratet och om du får det hamnar det oftast på samma ställe så det e bara o suga upp.
Zaphi Nope inget, det behövs inte! De flesta tvättar den inte skulle jag tro. Det kan dock vara bra att skölja lite så man blir av med det allra finaste som då åker med sköljvattnet.
Wilhelm Jag tvättar den, för den är inte ren fastän det står på påsen och "alla andra" säger att man inte behöver tvätta den. Sen får man ju bort det allraste finaste på köpet. Har man bra snurr på filterpumpar så är det stor risk att de rörliga delarna slits onödigt mycket på grund av svävande sandpartiklar.