malawijannejomen magnus hur stora är fiskarna och hur stort akvarium har dom och vad matar ni med, fiskarna har dom lika bra färg, som malawi kan ha när man byter vatten.mvh janne
Du vet vilka fiskar det rör sig om Janne. Du vet också vart de kommer ifrån och hur stora de bör vara vid det här laget. Det är ungfisk och de matas därefter 2-3 ggr per dag. Angående färgen så skiljer den sig inte nämvärt ifrån deras föräldrar. Det tror jag främst beror på maten som de får och inte så mycket på vattnet. Det finns inte något samband mellan fiskhälsa och nitrathalt under 50ppm. Har du kollat vad du har i dina kar? Kanske fler växter i karen skulle kunna spara vattenräkningen?"
För min del så påstår jag att: man kan verkligen se när en fisk är stressad och när den är lugn, de har ett tydligt och rätt avancerat kroppspråk som gör det tydligt hur de mår, det kan inte ha undgått dig för då tänker jag påstå att som jag sade tidigare att du "håller vatten" i huvudsak och "inte fiskar" med det menar jag då att du kanske håller fisk men är inte speciellt intresserad av densamma. Alltså: fiskarna talar om hur de mår inte mätstickorna.
Givetvis så vill jag inte ta ifrån dig dina "expertögon", om du tror dig kunna se skillnaden på en lätt stressad fisk och en pigg fisk så vill jag inte säga emot dig.
Däremot så blir jag ledsen när du påstår att jag inte är interesserad av fisk. Det ena utesluter inte det andra. Jag är interessertad av fisk, växter, vatten, biologi, kemi och teknik....Så länge det är akvarierelaterat. Allt hör nämligen ihop. Fiskhälsa är en av de viktigaste faktorerna i akvariehållning, för om fiskar dör, blir vanskapta, sjuka, dåligt färgade osv så tröttnar man snabbt på hobbyn. Detta har jag sett hända så många. Jag skulle aldrig riskera mina viltfångade fiskars hälsa genom att byta för lite vatten. Om jag kan undvika den ostabilitet som vattenbyten ger så vill jag även här inte riskera mina fiskars hälsa i onödan.
Angående kopplingen mellan vattenkvalité och fiskhälsa i allmänhet har jag redan sagt mitt: Fiskhälsa förutsätter bra vatten, men bra vatten är inte en garanti för fiskhälsa. Hos många här finns det en övertro till vattenbyten. Om vattnet är bra och fiskarna mår dåligt kommer vattenbyten inte att hjälpa, tvärtom.
Jag kan inte förstå varför dessa ( för mig gällande) sanningar är så svåra att ta åt sig för ciklidister:
1: Ju fler växter desto mindre behov av vattenbyten
2: Om växterna inte växer så beror det oftast på att man byter för mycket vatten.
3: Större delen av sveriges akvarieentusiaster (incl ciklidister som är eliten) byter för mycket vatten och har därför problem med att gro växter.
4: Vattenbyten i sig har inget egenvärde, det är en nitrat/fosfatminskande effekten man vill åt. Det går att lösa på andra sätt.
5: I många akvarium med mycket växter kan nitrat/fosfat värdena hållas på noll med hjälp av växtupptag, det kan inte ens vattenbyten varje dag ge.
6: två enkla dropptester kan ge dig svaret på om vattenbyte är nödvändigt eller inte. Det sparar reurser iom vatten och energi samt att det sparar arbete.
MVH
Magnus