cichlids4funEn fråga bara vad händer med ledtalet i ett akvarie som matas duktigt i och bara byts 10% vatten i månaden? Du verkar ju ha stenkoll på detta.
Normalt sett ska det inte hända särdeles mycket med ledtalet om det är ett kar som Magnus beskriver. En viss ökning borde man se, men växterna slukar mycket av de olika salterna. Beroende på växtvalet lär man få antingen en viss minskning av pH över tiden, eller ett rätt högt pH (med bicarbväxter så åker pH:t upp).
Annars har det förvånat även mig att inte ciklidister kör med fler växter. Vill man nu verkligen inte ha växter i favvobaljan så kan man koppla ihop två kar. Enligt min erfarenhet funkar burkar med växter i betydligt bättre än kala burkar. Detta är ju också ett alternativ till discus, som det länkas till ovan. Trivs man med kala akvarier så går det ju även där att koppla ihop två kar eller göra ett flytväxtfilter/växtfilter som körs ovanpå discuskaret. Rekommenderar varmt Diana Walstads bok för att sätta sig in i detta med växtkar på ett enkelt sätt.
Egentligen är det en rätt lurig fråga det här med vattenbyten. Beroende på vilket kar man har, fisksammansättning, växter, kranvattnets kvalitet unt so weiter så kan man byta för lite, för mycket, med fel vatten, byta allt vatten eller knappast något. Med rätt vatten har jag gjort 100-procentiga vattenbyten till Jullar, som är erkänt känsliga för stora vattenbyten. Inga problem, bara bra resultat. Med fel vatten har jag fått samma Jullar att stelna till och driva runt på botten (med små vattenbyten - och jo, de klarade sig).
Hilsen,
P