annmariHej!
Du kan blanda om du vill få fram bra lekpar med bra lekapr menar jag att man bör inte odla i för många generationer av inavel,jag skulle själv gärna blanda från olika kullar för och få fram bra avelspar,Mvh Ann-Mari:)
Då har du missat en sak, big time Ann-Mari.
Att få fram nya varanter av diskus såsom golden pidgeon snake, leopard snakeskin osv sker ju enbart med sk. inavel. Grovt enkelt förklarat alltså att man tar två olika färgvarianter och avlar på dessa ett X antal generationer. För varje generation uppkommer en allt närmare mönster eller färg man eftersträvat om man urvalsodlar strikt. Tillslut har man skapat en egen stam och kan på så vis få fram nya färgvarianter.
Därför tycker jag det är lite konstigt när man säger "korsar" olika diskus då det från grund och botten handlar om samma art. Genetik är något som jag tycker är extremt kul med diskus, då jag fårr lära mig otroligt mycket via nätet. Just nu har jag ett par Santarem/cobalt som går med yngel och inte tusan vill jag kalla ynglen för hybrider eller bastarder. Tvärtom, med olika föräldrar kan man garantera att de två inte är syskon. Om nu någon skulle vara så nojjig över inavel, vilket jag tror är en stark överdrift Som Nicklas säger.